zaterdag 2 januari 2021

ADSN [ 46 : Link Budget , rekenblad]

Om nog wat dieper in de materie te duiken en om het mij gemakkelijk te maken heb ik voor mijn situatie een rekenblad gemaakt in Libreoffice.

De formules komen hoofdzakelijk uit de VHF/UHF manual van de RSGB en enkele tabellen/grafieken  uit het  Ku band satellite TV boek .Ook RF café was een bron.

Hiermee kan ik wat " spelen " en is gemakkelijker in te zien welke invloed door wat teweeg brengt.




Zo zie ik dat er enkel bij een BB van 10 Hz er iets positief uit het geheel is te halen . Echter,  met mijn Gqrx SDR opzet , kan ik enkel in CW mode minimum een BB van 200 Hz instellen .

Hoe nu juist WSJTX  met dergelijke signalen omgaat , dat kan nog een lichtpuntje zijn dat ik verder moet uitzoeken. Als deze in de buurt van 10Hz iets kan detecteren op een SNR niveau van 4.86 dB dan zou het toch nog kunnen.

Als je zowat speelt met de cijfers , dan pas dringt het écht tot je door dan een goede antenne de beste RF versterker is .

De winst die je haalt door een goede antenne opzet is groter dan door een betere LNA.

Elke RF versterker bezoedelt de SNR met extra ruis . Hoeveel dit is , is natuurlijk afhankelijk van zijn NF en Gain.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten