vrijdag 8 januari 2021

ADSN [ 49 : De LNA : nog een interessant experiment.]

 Ik had nog een LNA4ALL liggen ( ttz uit mijn Oscar 100 zender uitgebroken ).

Omdat deze geafficheerd wordt als een ruisarme LNA , had ik hier ook dezelfde metingen op uitgevoerd .

Ze claimden een NF van 1 dB en elke dB winst is meegenomen .

Wel ik kwam er niet aan uit. Ik kwam zelfs op ong 6 dB en dat is véél . 

Was mijn meetmethode dan toch niet goed ?

Ook de gain meet ik maar op 12.5 dB.

Misschien is er iets aan de hand met deze LNA4ALL.Heeft ook al wat meegemaakt.


Dus heb ik deze vòòr en na de ON1BPS geschakeld en de meting opnieuw gedaan .

Als deze inderdaad ca 6dB NF had en ik schakel hem ervòòr dan moet ik deze waarde terugvinden in de metingen .

Als ik hem erna schakel dan mag ik dit niet weervinden in de meting.

Kort gezegd . Ik vind de 6 dB inderdaad terug als ie ervoor staat en ik vind slecht 1.5 dB terug als ie erna staat .

Als LNA is dat onbruikbaar maar als " coaxdriver " is dit wel een uitkomst want nu heb ik 28 + 12.5 dB gain en kan ik een ietwat langere coax gebruiken en kan ik de testopstelling in het tuinhuis opstellen.



Voetnoot : Bij het aanbrengen van de 50 Ohm afsluitweerstand bij de LNA4ALL vind ik de drie dB niet terug ? Dit dus als de LNA4ALL als eerste in de rij komt.

Komt dit doordat hijzelf al 6 dB ruis dat ik dat niet kan meten , maw mag ik de ruisfaktoren zo maar niet optellen? Iemand een idee ? Mijn mailadres  staat in de rechterkolom , of reageer op deze blog.

Als de ON1BPS als eerste staat en de LNA4ALL erna , zie ik die ruistoename wel .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten