zaterdag 8 juni 2013

De SWR meten van een antenne dmv een spectrumanalyzer


De volgende meting is gedaan aan de hand van dit YT filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=iBK9ZIx9YaY


D.m.v een SA met een trackinggenerator ( TG) is het mogelijk om de SWR te berekenen uitgaande van de return loss en de reflectiecoëfficient .
Daarvoor moet je natuurlijk over een SA met TG bezitten en daarbij nog een directional coupler  voor het te meten frequentiebereik.
Ik ben daar nog maar net mee begonnen en zal later hierover meer posten .Wel kan ik al zeggen dat ik in de tijd twee HB9CV antenne gemaakt heb en dat slechts één ervan goed is en het andere op de dubbele frequentie resoneert , alhoewel de afmetingen bijna identiek zijn maar de faseleiding geheel anders.
Dus later daarover meer.

directional coupler of richtkoppelaar

We zijn één dag later en kan een beeldeke tonen van de SA.
Ik heb de meting bladvullend op het scherm gezet en een een afdruk genomen .
SA beeldje


U ziet een dip in het spectrum  en de frequentie en de waarde is bovenaan rechts te zien . Ik herhaal deze eens voor de duidelijkheid: 432.5 MHz en -17.89 dB
Omdat ik altijd aan de veilige kant werk neem ik - 16 dB aan .Dit is dus de return loss ( is al genormaliseerd door de SA)  en die noemen we  a.


De reflectie coëfficient noemen we r en die berekenen we volgens volgende formule :

r = 10^( -0.05 * a) ( 10 tot de macht   min 0.05 maal de return loss)

dit wordt bij mij   10^ (-0.05 * 16) = 10^-0.8   =    0.158

r is dus 0.158


Hoe kun je hieruit nu de SWR( s)  berekenen.?
met de volgende formule
s = ( 1 +|r|) / ( 1-|r|)

of lees ze af uit de volgende tabel • DG03-111  op de site van Mini-Circuits

 

 https://www.minicircuits.com/app/DG03-111.pdf



De verticale strepen  rondom |r|  betekent dat je de absolute waarde moet nemen ( dus niet min een getal maar het getal zelf , bv NIET -0.5  maar 0.5)

s = ( 1 + 0.158) / ( 1 - 0.158) en dat wordt  1.375

SWR is dus afgerond 1.4 en dat is niet zo slecht !

 

 

 ****************************************************************

Of U kunt ook een online calculator proberen zoals  :

 

https://www.everythingrf.com/rf-calculators/return-loss-to-vswr-calculator

 *****************************************************************



Volgende keer het schema van de set-up ( aansluitingen en zo voort)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten