zaterdag 9 januari 2021

ADSN [ 50 : De LNA : cascaded noise.]

In mijn vorige aflevering had ik moeite met het " samentellen" van ruis.

Ik heb dit verder uitgevlooid en er zijn een aantal calculators voor op het web :


cascaded noise calculator

en

 https://wwcascaded-noise-figure-gain-calculator 


Ik heb wat formules gezocht en dit in mijn rekenblad ingezet.

 

Ik heb 290°K ingevuld bij de eerste ruisbron  en dit komt overeen met 3dB.

Als ik deze als afsluitweerstand op de ingang van de LNA plaats en deze zelf een NF van 1.5 dB heeft ( 120°K) dan bekom ik dus gezamelijk 3.83 dB als ruis.

Dat we dit niet gewoon mogen samentellen ( 3 + 1.5 = 4.5 ) komt natuurlijk omdat ruis chaotisch is en fase en freq continue veranderen.

Dus wat wordt dan mijn ruisfaktor indien ( optimistisch) mijn LNA een NF van 1.5 dB heeft en de TA ( antennetemp ) geschat wordt op 50 °K ?

U kunt het hieronder aflezen.



Dat is dus NF = 2.00 dB.

Het feit dat de LNA4ALL de 3dB ruis niet echt ziet terwijl hij zelf al 6 dB ruis heeft , ziet U ook hieronder .


Zijn eigen ruisfaktor is slechts toegenomen met ca 1 dB , terwijl dat bij mijn LNA toenam van 1.5 dB naar 3.83 dB , iets dat beter opvalt op de SA.

 Misschien moet ik dit nog eens verifïeren bij de LNA4ALL

Geen opmerkingen:

Een reactie posten