zondag 26 april 2009

Vakantie-radio (4) .




Bovenaan : De Toucan ( F6BQU ) , daaronder de Forty-oner ( SP5DDJ )


Het eerste wat ik doe bij zo'n projectje is mijn bestaand archief doorzoeken op beschikbare schema's . De laatste jaren is dit archief minimalistisch door het bestaan van internet . Ook bijdrage van lezers van deze blog doen een duit in het zakje .Zo heb ik enkele schema's gekregen die allemaal voldoen aan wat ik zoek en het één al uitgebreider dan het andere. Zo zijn de volgende bouwontwerpen de revue gepasseerd :
"De Toucan" ( tnx on4dnr) , een 2W zend-ontvanger (super)voor CW op 20 of 30 of 40 m (aanpasbaar) .Auteur : F6BQU
"Le Forty "( tnx on4dnr) , een super met AGC en 5W , wel SSB en zoals de naam al zegt voor 40m .Auteur : F6BQU
" Le Forty2 " ( tnx on4dnr ) , beschrijft zichzelf als een " echte" enkelsuper met regelbare bandbreedte ( ! ) synthesizer , audio-compressor ( ! ) enz .....Auteur : F6BQU
" De Pixie's ( tnx on4aij) , een hele reeks simpele trx'en op basis van rechtuitontvanger en " vermogen" oscillator ,ook als VXO .
" De Forty-9er " ( tnx on4aij) , van de NORCAL QRP club . Is een rechtuit (DC=direct conversion )zend/ontvanger op 9V met een vermogen van 250mW. , full QSK en VXO .
" De Forty-oner " ( tnx on4aij), een ontwerp van SP5DDJ naar analogie van de forty-niner maar iets meer uitgebreid . Is wel een DC ontvanger maar heeft een LF filtering , een side toon , QSK , VXO ,mute en TX-shift .

Mijn besluit staat nog niet vast maar de toucan en de forty-oner zijn voor mij al favorieten .



Website : F6BQU
F6BQU

Website : SP5DDJ
SP5DDJ

Website : Norcal QRP club
Norcal QRP

PS: De Toucan , Le Forty en Le Forty2 zijn ook beschreven in CQPA ( VRZA) in resp nr 4 ( 2004) nr 12 ( 2003 ) en de nrs 9 en 10 van 2006 .

ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten