dinsdag 27 maart 2018

Weerballonnen



Voorwoord : als jezelf wilt starten met een systeem kijk eerst eens naar de post weerballonnen [epiloog] daar kan je zien wat je allemaal nodig hebt



Iets dat me altijd geïnteresseerd heeft is de ontvangst van de weerballonnen dat elke meteorlogisch instituut op regelmatig tijdstip de lucht inlaat.
Voor Belgie is dat elke ma woe en vrijdag en om ca 11h30 UTC.
Voor andere landen en vooral Duitsland is dat ongeveer op hetzelfde tijdstip.
Volgens de laatste gegevens zou in NL elk etmaal een ballon omhoog gaan om 00.00 UTC , dat is s'nachts dus.

Meer info hierover is te vinden op:
wetterson



Op deze website is de status te vinden van de ballonnen en ook een overzichtskaart. Er kan een voorspelling worden gemaakt waar de ballon gaat landen en ook het hoogste punt van de ballon waar hij ontploft is te zien .
Het zelf ontvangen daar heeft men buiten de hardware ( antenne - ontvanger) ook nog de software nodig die deze kan decoderen .
Er zijn natuurlijk ook verschillende types en merken maar hier in de omtrek wordt vooral de RS41 van Vaisala gebruikt al dan niet voorzien van een ozonmeting . (Ukkel regelmatig)
De RS41 datasheet in pdf
RS41-SG-Datasheet

Meer info over ballonnen op EU vlak is te vinden in
een oud websitje over dit alles .

www.radiosonde.eu

Voor de software is er een programma beschikbaar dat sondemonitor noemt en 21 dagen vrij te testen is , daarna moet men overgaan tot aanschaf als men dit verder wilt gebruiken .
Link naar het decoderprogramma.
sondemonitor

Helaas werkte het bij mij niet en is ook onder Windows .
Ik heb toen verder gezocht en kwam bij het volgend Linux programma: dxlAPRS
Dit programma staat op naam van  OE5DXL en OE5HPM

dxlAPRS

Waarom onder Linux ?
Wel ik werk er al een tijdje mee en het bevalt me omdat er zelf nog iets in kan inbrengen om het één en ander naar mijn inzicht te laten werken.Akkoord , het loopt niet altijd van een leien dakje maar  het heeft zijn charme.
Tweede reden is dat het dan ook mogelijk is om het te laten draaien op een Raspberry Pi . Dit is voorzien bij de installatie om die keuze te maken

Er is wel weinig te vinden over hoe het één en ander aan elkaar moet worden geknoopt maar een volgende website die speciaal voor de Raspberry Pi een document heeft aangemaakt heeft mij veel duidelijk gemaakt.

oe1ffs/Sondenpage/Wettersonde

Gisteren is het mij dan gelukt om rechtstreeks , dus zonder de hulp van een SDR ontvangstprogramma zoals Gqrx , en met het juiste commandolijnen de eerste ontvangst te doen. Deze morgen zijn de commandolijnen in een script gezet en heb ik een Duitse ballon ontvangen .
Zie onderstaande snapshots.




Hier nog een dubbel ontvangst van twee ballonnen tegelijkertijd.
Ook dit is mogelijk ( en nog meer ook)


Nr 4 is de lancering vanuit Norderney ( Duitse waddeneilanden) en nr 3 is gelanceerd vanuit Essen in Duitsland . Nummer 4 zit 30km hoog en stijgt nog , nr 3 zit 9.3km hoog en is aan het vallen , dat is te zien aan het - teken voor de snelheid ( hier -5.4m/s )

De antenne is een colineair voor 2/70 op een hoogte van 13 m en dus niet afgestemd op de wx band van de ballonnen . Deze zitten ergens tussen 400 - 406 MHz. Deze ballon zat op 404.5 MHz. De ontvanger is een SDR stick zoals zo vele on line  te kopen voor ca 25€
Doordat de ballon klimt tot soms wel  30km  ( hier nu 23 km) is verre ontvangst wel mogelijk.Deze ballon zat boven Osnabrück.

Later zal ik een beschrijving geven hoe het één en ander aan elkaar hangt.




3 opmerkingen:

  1. Dag Luc,
    Omdat ik ook eens dacht 'hmm...ik zou ook eens willen proberen weerballonen zelf te ontvangen' kwam ik toevallig op jouw blog terecht, en met een heel uitgebreide uitleg hoe die te ontvangen.
    Zo te zien heb je dit heel uitvoerig beschreven, dus ga ik eens op m'n gemak de hele reeks lezen en bestuderen om ook tot zo een resultaat te bekomen. RTL-SDR dongles speel ik al jaren mee, alsook Linux, dus dat moet wel lukken. ;o)

    Beste 73 !

    Patrick, ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Patrick,
    Veel succes ermee , mss probeer ik het ook nog wel eens maar dan op de raspberry pi ipv op de laptop
    Zag dat je ook nog aan QRSS hebt gedaan . Ook veel mooier herinneringen aan die mode .
    73 Luc on4aol

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Luc,
    Ondertussen heb ik iets anders gevonden, en heb het me makkelijk gemaakt, hi :o)
    Er bestaat een Windows programma voor het volgen van weerballonnen, genaamd RS41 Tracker, en kan je hier vinden: http://escursioni.altervista.org/Radiosonde/
    Maar ik werk dus met Linux zoals gezegd, maar dit programma werkt perfect met Wine.
    Bij mijn eerste opstart vorige vrijdag kon ik al de ballon van het KMI in Ukkel volgen tot in de buurt van Eindhoven, want heb eigenlijk geen antenne voor 70cm. Ik gebruik hier voor een kleine antenne op zolder voor 2m, niet ideaal dus.
    Wat betreft QRSS....dit en WSPR zijn eigenlijk de 2 modes waarmee ik de laatste jaren bezig geweest ben, zowel op zend- als ontvanggebied.
    Succes met het tracken !

    73, Patrick ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen