zondag 17 januari 2021

ADSN [ 53 : Metingen op de SDR met GQRX]

Proefopstelling gemaakt met de SA als HF generator en een hele batterij aan sma verzwakkers. Theoretisch zat ik aan signaalniveau -150 dBm . Hoeveel er echt door de coax kwam en hoeveel er is "overgewaaid" , weet ik niet te zeggen .

Ik heb zoveel mogelijk voorzorgen genomen De SA in andere kamer , deuren dicht en SA in een afschermingsfolie gewikkeld. Deze folie is van het type dat gebruikt wordt om slachtoffers warm te houden na een ongeluk  met een zilveren en gouden zijde.


De bedoeling was om de gevoeligheid en de instellingen uit te testen van de SDR .

Het is een RTL2832SDR type met een TCXO 0.5ppm.

Hier de gegevens de ge krijgt na commando rtl_test:

Using device 0: Generic RTL2832U
Detached kernel driver
Found Rafael Micro R828D tuner

De tuner is een R828D . 

Zou ongeveer hetzelfde zijn als de R828T , deze heeft een NF van 3.5 dB.

Ik heb deze niet gemeten , maar wel eens nagegaan of dit signaal van -150 dBm er doorkwam.


Dit is het resultaat met een RBW van 3.7 Hz. Signaal zichtbaar .

Als dit klopt zou ik met mijn opstelling toch een mogelijkheid hebben om ON0EME te detecteren.

 

Dit zijn de instellingen die ik later zou willen gebruiken :


Input rate : 240kS/s

decimation: 4

sample rate = input rate / decimation  , dat wordt dan 240/4 = 60 kS/s

BW ingesteld = 0.1 MHz.

FFT size : 65536

Dan kunnen we de resolutie (RBW)  berekenen:  RBW = sample rate / FFT size.

Dan wordt dan 60000/65536 = 0.9 Hz.

Wat het window type betreft , alle types zijn gelijk uitgenomen "rectangular".

Ze liggen allemaal op ongeveer -82dBFs ( full scale) uitgenomen dus rectangular die ligt op - 76 dBFs.

De S/N verhouding blijft echter hetzelfde voor alle types , dus dat is geen probleem.

Nog een opmerking :

Of ik nu een smalle bandbreedte of een bredere neem , dit heeft GEEN invloed op de zichtbaarheid van het signaal in de waterval. Wel in het audiogebied , de ruistoename is er wel degelijk.


Nog enkele opnames.

Zelfde instelling maar met chinees ertussen ( G = 16 dB)


S/N ongeveer 27 dB , ruisniveau in waterval op - 75dBFs.

S/N in audio op ca 12 dB


En nu met de ON1BPS.



S/N ongeveer 30 dB , ruisniveau in waterval op op - 67 dBFs.

S/N in audio op ca 18 dB

 

 

 

En met beide in cascade.


S/N ongeveer 30 dB , ruisniveau op in waterval op - 67 dBFs.

S/N in audio op ca 20 dB



Geen opmerkingen:

Een reactie posten