vrijdag 15 januari 2021

ADSN [ 51 : Haalbaarheidsstudie --> deel 1]

 Haalbaarheidsstudie: een groot woord !

Ik probeer hier alles eens op een rijtje te plaatsen en dan van daaruit kijken of er een mogelijkheid bestaat met mijn middelen ON0EME te ontvangen .

Ondertussen heb ik de LNA4ALL vervangen door een Chinees exemplaar. Er was geen reactie meer op de blog van LNA4ALL en ik zocht ook een deftige behuizing daarvoor die ik kon halen in Canada. Voor dezelfde prijs zit ik nu gebeiteld voor een LNA met betere specs.

Een bijkomende moeilijkheid is het meten van de NF die kleiner zijn 1 dB.

Daarvoor heb ik alle zeilen bij moeten zetten en de nieuwe LNA in cascade moeten zetten met de ON1BPS LNA om tot een grotere versterking te komen om zichtbaar te maken op de SA.

Om die reden heb ik nauwkeuriger de totale versterking gemeten omdat ik die nodig heb bij de Y meting om de ruis te bepalen.

De totale versterking was 45.15 dB . Dat houdt in dat de nieuwe LNA ongeveer 16 dB versterkt.( Is niet nodig verder).

Ze claimen een NF van 0.6 dB ! maar dat is echter de chip alleen . er zal nog wel wat bijkomen door de print.


De MMIC is een SPF5189Z

Ergens tussen die twee moeten mijn waarden liggen .


De totale versterking:


Hier zien we 45.01 dB . Ik heb meerdere metingen gedaan en het gemiddelde is 45.15dB.


En dan de NF bepaling.


Dit geeft -128.22 dBm/Hz ( vbw is hier wel 10 Hz , maar bij deze meting met ruismarker speelt dit geen rol)

De berekening:


-128.2 dBm/hz + 174 dBm/Hz geeft  45.8 dB verschil.

De versterking van beide LNA's in cascade geven : 45.15 dB.

Verschil maakt :  45.8 -45.15 = 0.65 dB .

Ruismeting zou dus 0.65 dB zijn !

Ik neem voor alle zekerheid 0.8 dB.


18/01/2021:

Naschrift:

Dit nog gevonden op internet , het is van 

Matthias DD1US

https://www.dd1us.de/Downloads/Chinese%20Broadband%20LNA%20with%20SPF5189Z%20v_2.pdf

Waarden komen ongeveer overeen met wat ik mat.

NF van 0.8 dB  Gain tss 15 en 16 dB





Geen opmerkingen:

Een reactie posten