woensdag 3 augustus 2022

Tussendoortje [Meteoren 2 : Ieper]

Na wat zoekwerk en met behulp van WSJT heb ik terug resultaat.

Ik verbaasde mij erover dat ik geen vliegtuigtrails waarnam , wat ik vroeger altijd deed.

Wel , het grafisch oplossend vermogen van Gqrx is te klein daarvoor .Dit wil niet zeggen dat Gqrx de signalen niet waarneemt , maar de fijne lijntjes verdwijnen als één dikke lijn.

WSJT heeft dit nadeel niet .

Ik stel WSJT in de mode WSPR en alle andere settings ziet U onderaan in de afbeelding. Dit is niet bindend , instellen naar eigen smaak en goesting.

De gekromde lijnen zijn vliegtuigtrails en de kromming wordt veroorzaakt door het Doppler effekt.

De kleine smalle horizontale lijntjes zijn mogelijkse meteoren.Deze zijn horizontaal omdat hun snelheid zeer hoog is .

De opstelling is met de HB9CV onder een hoek van 60 ° ( EL) en op 245 ° AZ ( richting Ieper)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten