donderdag 25 augustus 2022

ADSN [ 96 : S band - Filter : Het resultaat ]

 Wel , we zullen het maar leergeld noemen.

Het loodgieters werk is niet zo simpel , ttz men moet vooraf erg doordacht te werk gaan wat ge eerst monteert en zo verder te werken .Het heeft mij drie kapotte connectoren gekost ! De staafjes vastsolderen aan de basis is ook niet zo'n goed idee, als je naderhand nog moet tweaken of het deksel moet vastsolderen , ze komen natuurlijk los!

Daarom heb ik mijn twee echte verzilverde buisjes aan de ingang toch maar vervangen door dezelf gemaakte buisjes van remleidingsmateriaal en deze voorzien van schroefdraad zodat ik ze kan aanschroeven met een M3 boutje.Indien alle elementen wel goed werken kan ik deze nog eens vastsolderen.

De verbindingen tss connector en de staafjes moet ook snel gebeuren . Een oplossing is om de staafjes te voorzien van een boring van ca 1mm om daar dan de zilverdraad al in te solderen zodat je enkel nog de kant van de connector moet doen 

Wat de deksels betreft , deze zijn absoluut nodig om de juiste afstemming te krijgen ! Gebruik geen slap blik maar een stevig  koper of messing plaatje . Anders loop je kans op  verstemming.

Ik heb ook de lengte van de staafjes toch vrij heftig moeten aanpassen . Van 31.6 mm naar 27mm !Dit kon ik maar vaststellen nadat alles was gemonteerd  inclusief beide deksels. Gelukkig deden mijn stelschroeven ( koper , 5mm) hun werk en kwam ik uiteindelijk op de gewenste frequentie terecht.

Het afregelen zelf is een zoeken tussen de vier stelschroeven ,maar mbv de SA ging dit vrij vlot. Toch zat ik eerst met een vrij grote piek buiten de doorlaat en in de Wifi band . Dit heb ik nog kunnen wegregelen maar ten koste van wat doorlaatdemping . Liever de ongewenst signalen meer verzwakken . het is altijd een afwegen wat ge wilt bereiken .

Ik heb hem al geprobeerd en ik kan nog het 13 cm baken ontvangen van ON0ZT , dit staat opgesteld op ongeveer 72 km van mij maar ik kan dit enkel ontvangen via airplane scatter ( Baken 100 mW in dubbelquad 50 m asl , en richting ZO , Ik zit voor het baken NO) en te herkennen door de dopplershift dat er op zit.

 

 


 

 



De piek op marker 4 is in de buurt van Wifi en zat eerst heel wat hoger , bijna gelijk met de doorlaat.

Volgende stap is buiten verder testen van de filter , de gevoeligheid op 13 cm nagaan en kijken of we de zonneruis kunnen meten.


Nog twee nanoVNA metingen om de impedantie te zien

1. S11 op uitgang , S21 op ingang Dit is eigenlijk " achterwaarts" gemeten , maar dit kan geen kwaad omdat het filter symmetrisch is.


Data:

Op 2250MHz -->    57.03 Ohm + 2.29 nH    S11: -10.5 dB  S21 : -1.58 dB


2. Voorwaartse gemeten , S11 op N connector ( ingang) , S21 op SMA connector  (uitgang ).




Data : 

Op 2254MHz -->    50.2 Ohm //  4.65 pF    S11: -16.6 dB  S21 : -1.84dB

 

TIP! Als je enkel S11 meet ,ALTIJD uw filter afsluiten met 50 Ohm op de uitgang. 


Detail opname na definitieve(?) afregeling



De data is af te lezen van de tabel . De doorlaatband op - 3 dB is zoals berekend 100 MHz. Ik heb wel wat doorlaatdemping , maar dit is voor lief genomen om de doorlaat zo vlak mogelijk te krijgen en de WiFi kanalen zoveel mogelijk te verzwakken.

De enige moeilijkheid is nog om eraf te blijven !


PS: Wifi band is tss 2412 en 2472 MHz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten