woensdag 31 augustus 2022

ADSN [ 101 : S band : Systeemmetingen ]

Een poging om de gevoeligheid te meten van de MMDS + filter is niet goed afgelopen .

Het signaal "waaiert"  overal erdoor. Ook al zet ik  de SA die met de TG dienst doet als bron , in een ander kamer en breng ik het signaal over via een coax kabel , de metingen zijn niet reproduceerbaar en daarom verwerp ik ze ook.

Dan maar met de Receiver Performance Calculator  van VK3UM ( onderdeel van EME calc) een simulatie gedaan op 2304 MHz

De antenne temperatuur is overgenomen door EMEcalc nadat ik mijn parameters voor de parabool had ingegeven.

Voor de filter heb ik de data voor een antennerelais "misbruikt" Ik heb een loss van 2 dB genomen . Volgens de nanoVNA was het minder , volgens de SA was het meer.

Voor de  SWR heb ik 1.38  genomen wat overeenkomt met een Return Loss van 16 dB , ook een VNAwaarde.

Voor Cable 1 ( tussen MMDS conv en de LNA) 0.6 m ( opgemeten) en een slechte RG58 . De kabel zelf is dit niet , maar ik heb geen gegevens van die kabel.

Voor Cable 2 , nul meters omdat er hier een dubbele connector zit , die ik in rekening breng in het veld daaronder.

Vier connectors van het sm( a)  type.

Voor LNA , de gegevens zoals hieronder uit de tabel van DD1DUS komt:

Omdat we tss 2200MHz en 2300 MHz werken heb ik 10 dB genomen en een NF van 2 dB ( naar de veilige kant dus)

 Gain en NF van de Chinees


 

Voor de MMDS heb ik ook  een NF van 2 genomen , de waarden variëren nogal wat , dus weer een gemiddelde.


De te ontvangen bandbreedte zet ik op 120Hz . Het zijn als eerste testen toch de carriers die we willen zien en horen .

Dit geeft volgend resultaat:


Ik heb ook eens gesimuleerd , wat als ik een dubbele LNA kan gebruiken zodat ik 20dB heb ipv 10.



Het scheelt natuurlijk een beetje , maar zo groot is die slok op de borrel nou ik weer niet!

Nog maar weer eens het bewijs dat de eerste trap bepalend is .

 

Resultaat bij 2304 MHz

Systeemgevoeligheid : -150 dBm  ofwel 0.0066 µV

Systeem ruistemperatuur :  524.0 K ofwel  4.48 dB (ruisgetal NF)

Ontvanger ruistemperatuur : 508 K 

Ontvanger ruisgetal  4.39 dB


Ik hoop met deze opstelling toch een zonneruismeting te kunnen doen maar hoe moet dat ook weeral ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten