vrijdag 26 augustus 2022

ADSN [ 97 : S band - Testen in de parabool ]

Zag op Twitter tweets passeren over sterke signalen in de S-band, die met simpele middelen te ontvangen waren . Het was dus tijd om zelf ook eens te proberen .

De maan zat ( bijna) goed , want het waren signalen die vandaar kwamen .

Het gaat hem over LRO en tweemaal Queqiao , de TT&C en de data denk ik .

Queqiao is een relais stations dat zich in feite een eind achter de maan bevindt en als tussenstation fungeert voor de Chinese  maanlander . 

Dus Filter en de Chinese LNA  gekoppeld aan mijn Helix en mijn programma's gestart om de maan te volgen . In het begin zat de maan nog eigenlijk buiten mijn bereik ( ik akn maar tot 50° EL) maar de openingshoek was toch voldoende om de signalen op te pikken .

Hieronder enkele voorbeelden :

LRO Lunar Reconnaissance Orbiter:

 


Het sterkste signaal is een birdie  , het andere is zal LRO zijn VERMOED ik. De frequentie sprong ook soms , en dat gebeurt vaker als het ergens gelockt wordt met een grondstation.

Queqiao:


 

Dit is het TT & C signaal. Dit staat voor Telemetry, Tracking and Command.

 

 

Update 30 aug 2022:

Queqiao TT&C met zijbanden op 100kHz afstand

 


 

 

 

 

En dit is het andere van  Queqiao:

 

 

 

Dit signaal is héél sterk , zelfs als ik de LNA uitschakel ( maar wel in de keten laat zitten) komt het er nog door !


Nog een bewijs dat dit geen birdie is , is de doppler op het signaal .



Ik hoop dit nog eens te bevestigen op een andere dag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten