woensdag 27 juli 2022

Tussendoortje [Meteoren]

 Binnenkort komen de Perseïden weer langs.

Deze meteorenzwerm passeert rond 10-13 aug , dacht ik.

Ik had nog een HB9CV op 6m liggen en die is precies goed om de meteoren te    "vangen".

Er zitten namelijk hier in België twee bakens speciaal voor dat doel in de lucht .

Ieper ( Astrolab) op 49.990 MHz en Dourbes ( waar ook de Digisonde staat) op 49.970 MHz  Nèt onder de 6m band

Gisteren heb ik nog een (nieuw ?) baken gevonden in de UK : GB3MBA en dat zit wel in de 6m band , nl op 50.408 Mhz

De antenne opstelling is voorlopig en wordt nadien weer afgebroken en daarvoor heb ik van een oude velg en wat laswerk een steun gemaakt om een mastje recht te kunnen zetten.

De HB9CV staat onder een hoek van 45 ° naar de hemel gericht . Dit om grondruis en andere storingen wat weg te werken en de meteoren vliegen toch hoog .

Ik heb ook in mijn SDR programma(GQRX)  drie tags aangemaakt om snel naar de drie bakens te kunnen switchen .

Ik weet wel nog niet precies hoe ik de antenne moet uitrichten!

Is dat richting baken of is dat richting NO waar ik de meteoren meestal zie ?

Er bestaat forward-scatter en back-scatter en de bakens  zenden recht omhoog de ruimte in .

Zal mij nog beter moeten informeren.

 


 



30/07/2022: Na contactname met VVS ( vereniging voor sterrekunde) blijkt het eigenlijk simpel.

U moet richting baken uitrichten en de elevatie is de hoek waar men op ca 90 km hoogte te meteoren zal treffen .

Dus ik moet de afstand naar Ieper weten en ik weet de hoogte , dan kan ik met een boogtangens  (bgtan) de hoek berekenen.

Volgens VVS zal dit voor mij 60° of hoger zijn .


Met volgende link heb ik de afstand tot Ieper berekend

https://afstanden.yvesvanhal.be/afstandgem.php

Hiervan neem ik de halve afstand om tot een rechthoekige driehoek te komen.

Dit wordt dan 90 km ( afstand tot Ieper)  gedeeld door 2 is 45 km .

Met een bgtan kan ik dan de hoek berekenen.

(Ik laat de kromming voor de aarde voor wat ze is op deze korte afstand)

De hoek wordt dan bgtan van 90km(hoogte)/45km(afstand/2)    = bgtan 2 = 63 °

Zal mijn opstelling moeten aanpassen naar ca 60 °

Geen opmerkingen:

Een reactie posten