maandag 29 augustus 2022

ADSN [ 99: Wat een plezier !]

 Het heeft bijna 100 afleveringen geduurt vooraleer ik signalen kon ontvangen die de (lichte) stempel ADSN  mag hebben , maar het was het wachten waard.

ON4DPX , Kenny , had me de raad gegeven om LRO eens te monitoren op 2271.2 MHz omdat deze sterk is .

Eerst dacht ik hem gevangen te hebben maar het bleek een birdie te zijn (ongewenst signaal , kan een mengprodukt zijn of een harm. van een LO).

Dat signaal was trouwens loeiend hard.

Toen , na een poosje de Queqiao te hebben gevolgd , zag ik een tweet die net gepost was over de LRO.

Ik heb dan ook afgestemd en ja hoor daar was ie !

Je moet natuurlijk weten wanneer deze de juiste kant van de maan aan zijn omloop bezig is en dat kan je zien op volgende link :

 

https://www.lroc.asu.edu/about/whereislro


En dit krijg je dan te zien:


of dit 



Het oranje is de huidige positie. Op deze foto rechts zit de LRO achter de maan , de linkse foto is  het gedeelte van de maan dat naar de aarde is gericht , dus op dat moment was die niet hoorbaar. Bemerk ook de landingsplaatsen van de apollo's .

Wat is er zoal te beleven ?

Wel , in de eerste plaats het doppler effekt natuurlijk . Ook hieraan kan je soms bepalen welk ruimtetuig er rond vliegt als de de shift te weten komt.

Omdat de LRO dicht tegen de maan vliegt is ook zijn snelheid hoog en daardoor ook de dopplershift.

Ik heb eens 1300Hz/ min gemeten. 



Links de ontvangst met Gqrx en met twee merkbare zijbanden . 

Rechtsonder de snelle dopplershift in WSJTX gemeten in WSPR mode.

Rechtsboven , mijn trackingsprogramma voor de maan ( e.a.)

 

 


Dit hier is vermoedlijk het ontkoppelen van het grondstation met de LRO.

Hierdoor springt de LRO uit de frequentielock .

De zijbanden verdwijnen ook.Dit was op het einde van de omloop langs de zichtbare kant in de buurt van de zuidpool , als ik dat zo mag noemen.

Bemerk ook dat de carrier lager in frequentie zit dan de marker LRO. Dit betekent dat de LRO van mij weg vliegt.

 

En hier als de LRO naar me toe vliegt  . Dit gebeurt dan als hij over de noordpool komt.



De sprong rechts in het beeld heeft niets te maken met een lock of unlock situatie maar een manueel ingijpen van mij om hem weer een beatfrequentie te geven die zicht- en hoorbaar was.

 

 

Nog iets mooi. De LRO verdwijnt uit het bereik van mijn parabool. Ik kan max tot 265° AZ gaan en de maan was voorbij dit punt aan het gaan .


Nog iets raar gezien en nog niet te verklaren :



Het lijkt wel of er een test loopt om de bandbreedte te toesten , wie weet hier meer over?


 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten