vrijdag 5 augustus 2022

Tussendoortje [Dourbes : vliegtuigtrails]

 Goeiemorgen.

Ik kon deze nacht niet slapen en heb dan maar de Dourbes installatie  gemonitord.

Ik wou gisteren al kijken of er een verband te zien was tusssen de overvliegende vliegtuigen en de trails die ik zie via Dourbes baken maar er waren er zoveel dat ik geen correlatie zag.

Nu , deze nacht is het veel rustiger en kwamen er twee vliegtuigen over.

Ik heb er een snapshot van gemaakt en ik denk dat we mogen zeggen dat er inderdaad een verband is .Doordat de elevatiehoek van mijn antenne 60° bedraagt is de trail slechts waar te nemen als ze dichtbij zijn .

Volgens een snelle berekening ergens tussen 5 en 10 km over de aarde als ze op een hoogte vliegen van 35000 ft , wat dicht tegen de 10 km is.

Er is ook de nodige openingshoek van de antenne dus 60° is een gemiddelde.

Wel moet het uitgezonden signaal van Dourbes niet te smal zijn anders zou ik ze niet zien !

Ik heb niet alleen een meteorendetector maar ook een vliegtuigradar!

Als de trail de verticale lijn ( draaggolf Dourbes ) snijdt , dat is precies wanneer het vliegtuig recht boven mij passeert !


Voorbeeld met flightradar24 erbij. Deze passeerden bijna gelijktijdig over mij.




1 opmerking: