vrijdag 20 november 2020

ADSN [ 33 : Gpredict en Firewall : de instellingen]

Hierbij de instellingen voor Gpredict.

Deze draait normaal op een  PC  in huis (zoals bij mij) en bevindt de RPI zich op een andere plaats , bv in het tuinhuis ( ook zoals bij mij).

Gpredict heeft enkel instellingen nodig bij eerste gebruik , zoals uw positie enz , maar dat vind ge allemaal op internet of op YT.

Waar het hier overgaat zijn de instellingen voor de rotorcontroller.

We maken immers gebruik van de mogelijkheid om via ethernet en het TCP/IP protocol te praten met de RPI. Hiervoor zijn enkele instellingen nodig.

Gpredict

1. Via <Edit> en <Preferences> kom je in de instellingsmenu terecht.




Kies daar <Interfaces> en vervolgens <Rotators> en daarna onderaan < Add New>.


2. Er komt een nieuwe menu te voorschijn. " Edit rotator configuration".

3. Geef een bijpassende naam aan uw configuratie , bij mij is dit ADSN

4. Geef uw IP adres in van de RPI in deze vorm xxx.xxx.xxx.xxx  . 

  x is hierbij een cijfer van uw LAN  , veelal beginnend met 192.168 of soms ook 10.1.xxx.xxx.  Het IP adres van uw RPI is op uw RPI te vinden of ge typt  ifconfig in op de terminal van de RPI. Zoek naar eth0 bij een vaste verbinding of naar wlan0 voor een WiFi verbinding.

5. Port is 4533 , dit staat vast als standaard ingesteld . Mag verandert worden als je weet wat je doet.

6. Daaronder staan nog velden om in te vullen wat je rotors aankunnen . Bij mij kan ik enkel tussen 90° en 27O° werken ( Oost naar West) en van 10° naar 50 ° elevatie . Ik zie dat mijn minimum elevatie hier dus nog verkeerd staat.


Daarna op <OK> en uw configuratie is gedaan.


Firewall

Om de communicatie over uw huiselijk LAN te laten verlopen moet ge ook uw poort 4533 nog vrijgeven . Dit wordt gedaan op uw plaatselijk PC ( dus niet in de router, omdat ge niet naar internet buiten moet ).

 

Open firewall ( OS afhankelijk) . Ik heb Linux,  dus bij mij ziet er dit uit als volgt. 

Dit overzicht is nadat ik de regel heb toegevoegd.  U ziet dat zowel voor IPv4 als voor IPv6 er regels voor poort 4533 is aangemaakt. 


U kunt dit zelf doen door eerst te klikken op < +> onderaan.


Daarna krijgt ge een nieuwe menu en kies ge voor de < Eenvoudig> tab.



Vul de velden in zoals bovenstaand en klik op de < + ADD > knop.

Uw firewall is nu ingesteld en kunnen er TCP verbindingen gebeuren via poort 4533 op uw eigen huis LAN.


Firewall RPI

Standaard heeft de RPI geen firewall ingesteld . Je kan echter dit wel doen indien je wenst .Zoek op de raspberry pi website op volgende url:

https://www.raspberrypi.org/documentation/configuration/security.md 

 en zoek naar   ufw .

Daar staat de uitleg hoe het moet.

Vanaf nu zijn we in staat om via TCP de rotor op afstand te besturen , ttz als alle software en hardware in orde is , maar dat is nog niet tenvolle uitgevoerd hier.

 

Volgende keer , een kort overzicht van de bediening van de rotor in Gpredict.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten