zondag 1 november 2020

ADSN [ 26 : De software : deel 6 --> Hbridge perikelen]

Nog steeds problemen met de  H bridge sturing.

Nu ik er zeker van ben dat deze niet ongewild wordt aangestuurd in een eventuele onbekende modus, ben ik eens in de datatsheet gaan kijken van de L298N.

(Had dit beter al vroeger gedaan !)

Deze zou 25 W kunnen  dissiperen en volgens mijn manual van de rotor vragen deze maar 18 W . In principe zou dit voldoende moeten zijn . 

Ik ga nog één poging wagen met deze H bridge en anders wordt het een zwaarder type of bouw ik hem zelf.

Wat ik een beetje over het hoofd heb gezien is dat door inertie de schotel bij het afschakelen nog effe doordraait . Hierdoor wordt de motor een generator en stuurt deze een emk terug naar de brug. Dit had ik trouwens ook al opgemerkt doordat de ledjes die parallel aan de rotor , met een dimeffekt uitdoofden en niet plots .

Dit effekt noemt men breaking of bij ons remwerking of remfase.

Dat doordraaien had ik ook reeds gemerkt bij het debuggen van de soft . Er kwamen nog  tientallen  pulsen door ná het afschakelen . Ik had reeds in de soft een variabele voorzien om hierop te anticiperen en zelfs uitgesplitst naar beide richtingen ( dus of ik van Oost of van West naar het punt kwam) en dit werkte goed .

Op internet , dit gevonden  :  http://www.bristolwatch.com/ele/h_bridge.htm. 

Hier wordt de break functie uitgelegd , die bij sommige H bridgen kan toegepast worden en gelukkig ook bij de mijne. 


Ik heb nu de soft aangepast en twee kleine motoren hier in de shack aangesloten op mijn electronica zodat ik kan kijken of het remeffekt ook daadwerkelijk plaatsvindt.

Eerst getest zonder remwerking natuurlijk en ook hier gingen de ledjes zachtjesaan uit. Met remwerking doven ze onmiddellijk.


Nu nog " in het veld" testen , hopelijk zijn de weergoden mij gunstig gezind.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten