zondag 15 november 2020

ADSN [ 30 : Nog wat cijfermateriaal]

Van de blog van PE0SAT:

https://www.pe0sat.vgnet.nl/eme/

Enkele gegevens:

 

  • De maan is gemiddeld  384.400 km verwijdered  van ons
  • Diameter van de maan is 3.476 km
  • De maan neemt slechts  0.52 van een graad in beslag van de 180° hemelsbreed

 

Hoe zit het met mijn schotel ?

Al berekend dat:

bij 2.3 GHz de openingshoek 6.5 ° bedraagt

bij 8.8GHz  deze 1.7° bedraagt , zie daarvoor in deze blog

ADSN [ 24 : De software : deel 4 + uitgevoerde testen]

Als ik deze hoeken uitzet naar een afstand van 4m( mijn kalibratielengte)  kan ik een lijn teken waarin mijn laserpointer zich steeds zou moeten bevinden bij gelijk welke verplaatsing ik maak.

Daarvoor gebruik ik de tangens van een hoek en neem de halve hoek  en waarvan ik de uitkomst terug verdubbel. Dit geef mij het gevoel dat ik beter de cirkelboog  zal benaderen die in feite de schotel maakt bij het azimuthaal draaien.

 

De lijnlengte van het target bij 2.3 GHz bedraagt

tan (halve hoek) x 4000mm 

bv tan ( 6.5/2) x 4000 = 0,056784115 x 4000 = 227mm

dit nog verdubbelen geeft  een lijn met een lengte  van  454,4 mm , wat best veel is .

Hetzelde berekenen voor 8.8GHz geeft een lijnlengte 258 mm.

 

Wat met de nauwkeurigheid van mijn rotor ?

Bij de laatste opmeting ( moet deze nog bevestigen) had ik een tolerantie van 7 pulsen linksom en 7 pulsen rechtsom. Deze geven samen 14 pulsen wat overeenkomt in het AZ met 0.14 ° . Ik neem 20 pulsen en bereken een wat onnauwkeuriger situatie.

Twintig pulsen komen overeen met 0.2°

Uitgezet vogens hetzelfde stramien geeft mij dit op 4m afstand een lijnlengte van 

14 mm .

Als dit alles bevestigt wordt kan ik zekers met deze opstelling op 8.8 GHz een nauwkeurigheid behalen die voldoende is . Dit alles wel berekend bij een openingshoek van de schotel op de - 3dB punten , wat toch maar de helft is van het vermogen .

 

Hetzelfde moet ook nog berekend worden  met de Elevatierotor .


Ik zou dit eens moeten kunnen herhalen voor bv - 1 dB punt .

Maar zover ben ik nog niet


Geen opmerkingen:

Een reactie posten