vrijdag 18 november 2022

ADSN [ 110 : Artemis 1 : Eindelijk ]

 Artemis 1 is eindelijk gelanceerd !

Hier zat ik al een tijdje op te wachten . Het is een goede test voor mijn " radio-observatoruim".

Het eerste probleem was om de juiste efemeriden te pakken te krijgen want JPL was niet scheutig met data.

Gelukkig heeft iemand op Github de TLE data gepost die volgens hem " in de buurt" waren en dat was ook zo !

Deze geladen in Gpredict en de schotel hiermee laten uitrichten.

Bijna direkt de eerste signalen van de TDRS1 van Orion ( de capsule) ontvangen .

De volgende dagen ben ik wat beelden gaan verzamelen

Dit is telemetrie van TDRS1 , met een bredere bandbreedte dan mijn sdr stick aankan.

En plots heb je alleen nog maar een draaggolf. Op WJST zie je wel mooi de dopplershift

 


 

Totdat ik hem plotseling kwijt ben .



En nu vandaag vrijdag , vond ik geen signalen meer terug. Ik ben ondertussen ook wel overgeschakeld naar de JPL vluchtdata en deze bleken nu juister te zijn dan de eerste ( wat natuurlijk normaal is).

Maar .... Op de website van DSN NOW : https://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html

Kun je zien welke DSN station met Artemis "praat" en daar zag ik dat er datastream kwam van Artemis op 2.22 GHz , een andere freq dan dat ik gewoon was.



Met mijn  JPL en gateway script kon ik perfect de rotor aansturen en volgen .


1 opmerking: