vrijdag 25 november 2022

LORA [ 4: Een sketch inladen en testen.]

Nu komt het echte werk.

We gaan proberen om enkele LoRa packets te verzenden .

Als handleiding heb ik volgende YT filmpje gevolgd. Althans voor een deel , want er waren wat probleempjes die we moesten oplossen .

 

https://www.youtube.com/watch?v=tO1hYr6hNa4

Using LoRa for P2P half-duplex long range communication  Sayanee Basu.

 

 

Dit voorbeeld is ook wat ik wil proberen , namelijk een P2P verbinding.

Zij gebruikt een Adafruit RFM95W board en ik natuurlijk het ESP8266 board.

Ik had voor alle zekerheid de connecties op mij boardje uitgetekend en dat kwam nu goed van pas ,want er is een verschil met de CS stuurlijn tussen die twee.

Daarom moet de soft worden aangepast . Ik wist ook niet goed hoe de registers van de ESP2866 aangesproken moesten worden , bij een Arduino is dat de pinnumer , maar is dat ook bij de ESP?

Gelukkig bleek achteraf dat ik het cijfer dat achteraan de benaming zat ( bv GPIO14) ik gewoon 14 mag declareen in de soft.

De soft is op Github te vinden en wel hier:

https://github.com/sandeepmistry/arduino-LoRa#semtech-sx1276777879-wiring

Je kan de gehele zip overhalen of zelf onder examples de INO file open doen en alles kopieren en in een nieuwe sketch plakken .

Ik heb hetzelfde voorbeeld genomen als in YT en de duplex genomen , ook al test ik maar met één board.

Zorg ervoor dat je eerst het boardje selecteert ( bij mij LOLIN Wemos D1 mini clone)

 

Dit is een deel van de sketch:

 

De omkaderde lijnen moet juist ingesteld worden . de csPin moet zekers 2 zijn met onze configuratie ,de andere , daar ben ik nog niet zekers over maar het werkt.

Héél belangrijk ! Stel de juiste frequentie in . In EU is dat 868, de E6 wilt zeggen 10 tot de 6de macht.( MHz dus)

Dan de sketch compileren en opladen naar het board.

Indien geen compileerfouten zou alles moeten werken .Start het board niet , dan zit er een kleine resetknop opzij het board.

Start de Serial Monitor op 9600 Baud  in de IDE en volg mee wat er gebeurt.


 


 Op mijn SDR stick zie ik het volgende:


De horizontale strepen zijn de packets ( chirps) van het LoRa boardje.

Test 1 geslaagd !




Geen opmerkingen:

Een reactie posten