vrijdag 11 november 2022

ADSN [ 109 : Gateway ]

 Ik heb altijd al het nodig gevoeld om een gateway te hebben om mijn RPI rotorcontroller van de parabool te kunnen koppelen met verschillende programma's . Ik stuur nu de rpi server aan vanuit verschillende programma's en ik wil dit meer geordend.

Daarom heb ik mij wat verdiept in Python en zelf een gateway geschreven.

De gateway is dus altijd verbonden met de rpi server en afhankelijk van wat ik wil hang  ik aan de andere kant een client aan . Dit kan maar één client per keer zijn , want ik wil natuurlijk niet dat het éne programma de parabool naar rechts wilt sturen en een andere client juist naar links.

Vroeger stuurde ik vanuit 

ofwel Gpredict

ofwel JPL

ofwel  Putty

ofwel vanuit een python trackingprogramma.

Ik moest dan telkens de verbinding verbreken en opnieuw opbouwen .

Omdat langs de server kant van de rpi er ook nog het één en ander kan verbetert worden , is het met deze gateway oplossing toch zó , dat deze laatste altijd verbonden blijft met de rpi en enkel de client kant er een nieuwe verbinding moet worden opgebouwd.

In blokschema ziet dit er zo uit:


In werking , zoiets



Links loopt het JPL client programma , dit berekent de huidige positie van de lRO aan de hand van de efemeriden die bij JPL zijn opgehaald.

Rechtsonder is de gateway in aktie , deze koppelt de data van JPL door naar de rpi server  en omgekeerd het antwoord van de rotor als hij de positie heeft bereikt  terug naar de client van JPL ( of Gpredict ,of ....)

Rechtsboven , het venster van de rpi server die de rotor commandeert.

Het enige waar ik nog aan denk , is,  om een " it's alive" event te implementeren.

Dit is een watchdogfunktie om te kijken of de verbinding tussen rpi server en de gateway nog altijd gezond is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten