vrijdag 11 november 2022

ADSN [ 108 : LRO met een interessante omloop ]

 Zoals ik al voorspeld had in episode 107 is het een beetje stil geweest.

Ik kan niet altijd tijd besteden aan dit aspect van de hobby. Ondertussen is ook de xyl geopereerd en terug thuis én heb ik ook nog een fox - o - ring georganiseerd voor onze WLD clubleden. Ik kreeg ook nog een vraag van iemand uit Frankrijk die zich met weerbalonnen bezig hield , zoals ik enkele jaren geleden ook nog heb gedaan en vroeg om wat technische bijstand. Ook dat hebben we gelukkig kunnen oplossen.

Maar gisterenavond heb ik nogmaals de maan beluistert en meer bepaald de LRO die daar rond vliegt .Ik wist eigenlijk niet meer of ik met mijn nieuwe setup ( helical --> zelfbouw filter --> chinese breedband LNA --> MMDS convertor ) al (nog)  de LRO had ontvangen ?

Deze had voor mijn p.o.v ( point of view) een interessante omloop, namelijk de LRO volgde bijna juist de omtrek van de maan.

En ja , ik heb hem kunnen ontvangen totdat die echt achter de maan verdween.Tijdens het kruisen boven de noordpool ( ik denk dat we van de maan ook van de noord - en zuidpool mogen spreken) was ie nog altijd capteerbaar .

 

 


 Hier het moment van het locken van het signaal.Voor zover ik tot nu toe weet , zendt de LRO zijn carrier uit op zijn frequentie. Een aards station ontvangt dit met een dopplershift  en zendt een carrier terug waarop de LRO dan inlockt . U ziet de jump in de frequentie . Eénmaal aan elkaar vast is de verbinding stabiel . Ik moet dit nog eens uitvlooien hóe dit nu echt werkt .

 


 Ik heb nu ook twee zijbanden ontvangen met waarschijnlijk data ( telemetrie ?)

Spannend om dit te zien.

 

 


De ontvangst rondom de noordpool. U ziet rechts met het oranje veld , de precieze plaats op dat moment.

U ziet ook dat de dopplershift minder en minder wordt ( quasi rechte lijn in WSJT)

en het moment van unlocken van het signaal in het sdr venster



Geen opmerkingen:

Een reactie posten