maandag 28 november 2022

LORA [ 7: ABP verbinding succesvol ! ]

De test tussen twee bordjes is toch opgeschoven . Ik had vastgesteld dat geen enkel van mijn " rubber ducky" antennes goed werkte op 868 MHz . Dit heb ik vastgesteld  met mijn nanoVNA.

Daarom , tijdelijk, een bordje in een glazen pot gestoken en meteen ook een GP antenne op maat gemaakt.

Vier batterijen erbij van 1.5 V en enkele diodes in serie gezet om de spanning naar beneden te halen .Ik had gezien dat de spanningsregulator op het Wemos bordje max 6V kon verdragen , daarom de spanning wat verlaagt.Uiteindelijk gebruikt het bordje zelf geen 5V en ook de LoRa module niet , die werken allemaal op 3V3.

 

 De opstelling op het venstertablet 1m agl

De juiste sketch ingeladen en bijna direkt contact met een Gateway.Niet direkt de verwachtte gw maar een heel eindje verder in Terneuzen .Volgens Google maps toch 16 km in vogelvlucht.




De packets



De identifikatie van de Gateway


Hierboven is ook te zien wat mijn RSSI is , nl -113dBm en een SNR van -4.

Dwz dat er nog wat "rek" op zit en ik misschien nog verder kan .De hoogte van 60 m is natuurlijk in mijn voordeel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten