woensdag 30 december 2020

ADSN [ 44 : Link Budget , de interpretatie ]

 

System Sensitivity


Een poging tot interpretatie van de EMEcalc berekeningen .


Ik heb berekend hoeveel EIRP nog in " mijne hof " terecht komt na de ping pong met de maan.

Dit zou ca -214dBW  zijn . Na de gain van mijn parabool en omzetting naar dBm 

kom ik aan een signaal van  ca -161 dBm . Ik noem dit EIRP aan de LNA.

Eigenlijk uit de helical maar deze is rechtsreeks ( met één connector) verbonden met de LNA 

Nu wat betreft de gevoeligheid van mijn RX setup.

Volgens hetzelfde programma kunt ge ook uw RX gevoeligheid berekenen.

Dit is natuurlijk  afhankelijk van de gewenste bandbreedte , hoemeer bandbreedte hoe meer ruis en de verhouding verandert met 3dB bij dubbele bandbreedte of 10 dB bij een decade meer ( tienvoudige) .

Dus als ik héél smal zou kunnen " kijken" naar de cw signalen van ON0EME , zeg 10Hz , dan zou ik deze moeten kunnen detecteren bij mijn setup van Helical en parabool en  met een LNA van 28 dB en een NF van 1.25 dB .

Nu nog eens mijn LNA aan de tand voelen en versterkt mijne LNA wel op zo'n laag niveau ( -161,68 dBm ) ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten