dinsdag 29 december 2020

ADSN [ 43 : Link Budget , een poging tot berekening ]

Ik heb nu een 23 cm helical en ik heb een LNA liggen ,maar kan ik nu ON0EME ontvangen ?

Hiervoor moet er een inschatting ( berekening ) gebeuren hoeveel er van dat vermogen er nog in mijn tuin te verwachten is .

VK3UM heeft hiervoor EMEcalc geschreven en is zowat het standaard werk geworden .

Het is nogal wat zoeken en het draait normaal onder Windows , maar Wine kan er ook overweg mee.

Van ON0EME heb ik wat gegevens kunnen opvissen en die staan netjes in het rekenblad. Mijn gegevens zijn natuurlijk ook bekent.

Hier een voorbeeld .


Ik hoop dat het nog te lezen is .Klikken op de foto opent deze in een groter formaat.

In de purpere kaders zijn de gegevens van ON0EME ingebracht. In de rode , mijn gegevens.

Dit is een budget berekent voor een bandbreedte ( BB) van 100Hz. Dit kan met een SDR normaal ingesteld worden . U ziet dat ik dan een SNR krijg van  -2.83 DB , dus toch nog in de ruis .

 

Als ik hetzelfde doe voor 50 Hz en voor 10Hz dan wordt het een stuk beter.

SNR voor 50 Hz


SNR voor 10Hz

Dit laatste is al een stuk boven de ruis en zou een plaatje kunnen opleveren .


Ik zit nog met één zwart gat dat ik niet goed weet hoe ik het moet interpreteren.

De System Sensitivity is hierbij -167.6 dBm.

Dit zou willen zeggen dat ik zo diep in de ruis kan "kijken" .

Echter , kan mijn RX ( LNA + SDR)  setup dat wel ?


Nog een apart plaatje van de de RX setup.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten