zaterdag 19 december 2020

ADSN [ 42 : Helical 23 cm--> De bouw en metingen ]

Ik heb " snel" een prototype gebouwd volgens de berekeningen zoals hiervoor gepost. Ik heb lang nagedacht of ik de helical zou ondersteunen en ik heb het toch maar gedaan met een nylon stud.

Deze staat op ca een halve golflengte van het voedingspunt. Ik weet niet of dit een juiste keuze is of niet maar ik was een beetje genoodzaakt omdat de stud een ingegoten bout heeft en ik wou daar toch een eindje vanaf blijven .Na een halve spiraal zit je ongeveer ook een halve spoedstap boven de massa.

Het materiaal voor de helical zelf moest ca 4.6 mm diameter zijn en dat is al wat.

Dit zou kunnen met een electriciteitsdraad van 16mm² maar dat had ik niet en is ook niet zomaar in een bouwmarkt te vinden .

Omdat ik om een andere reden naar een auto-onderdelen winkel moest heb ik vandaar 4.75 mm remleiding meegebracht . Dit zijn dus dunne buisjes , stevig genoeg en toch met de hand plooibaar.

Hieronder een foto , genomen halfweg de montage.



De spiraalwindingen komen op de juiste afstand dmv een malletje uit een aluminium plaatje.

De jampot is mijn " doorn" om op te wikkelen . Neem wel een model dat enkele mm dunner is dan het uiteindelijk resultaat , want de spiraal heeft de neiging om zich wat te "ontplooien".

Het blik wordt mijn reflector en is al voorzien van de nodige gaten.

 


 

Eerste metingen in huis waren nogal verwarrend . Toen heb ik het opgesteld met een radiator die de parabool moest voorstellen ( reflecterend vlak), en toen kwam alles duidelijk .

Het verschuiven van de afstand gaf duidelijk andere waarden maar plausibel.

Toen heb ik de helical opgesteld even ver als hij in de parabool zou hangen en dat was veelbelovend.

Eénmaal in de parabool kreeg ik goeie waarden en na wat aan de helical te friemelen  had ik plots mooie waarden .

Ik had een driehoeksvaantje aangebracht aan het eerste kwart van de winding om deze af te regelen . Dit heeft echt wel impact maar ik moest het vaantje bijna helemaal rond het buisje aanplooien om dit mooi resultaat te krijgen .



Dit zijn de waarden . Een mooie dip op ca 1296 MHz met een reflectiecoëfficient

van - 36 dB ! Dit zijn héél mooie waarden . Ik hoop dat ze waar zijn .

En ja de VNA was eerst genormeerd met open , gesloten en afgesloten toestand.

Ook de lengte van de meetkabel is meegenomen in de normering ( zoals het moet !)


De imp komt héél dicht in de buurt van 50 Ohm met een beetje capacitieve load erbij. Het rode bolletje op de Smith kaart komt dicht bij het middelpunt .


Als ik nu nog mijn LNA vind kan ik beginnen testen .


PS: Blijkbaar is dit  mijn 500ste post!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten