zaterdag 8 augustus 2020

ADSN [ 6 : Zonneruismetingen]

Nu ik de schotel kan draaien en eleveren kan ik ook deze uitrichten naar de zon bijvoorbeeld.
Eén van de gebruikte methoden om uw totaal systeem ( schotel , LNB, ontvanger) maw de gehele keten te testen met eenvoudige middelen , is de zonneruismeting versus de meting van de koude hemel .
Ik heb hier een eerste proef gedaan , dus geen absolute waarden of besluiten maar "eens kijken" of ik inderdaad een toename zie als ik de ruis meet van de zon t.o.v de koudere hemel.
Ik had al vastgesteld dat als ik de schotel zoveel mogelijk naar de aarde richt , de toename van de ruis er ook was .De aarde wordt aanzien dat het een temperatuur heeft van 290°K.
De berekeningen zijn voor later , nu eerst de "ruistest".






Opstelling , de schaduw van de lnb valt precies in het midden van de parabool , dus is de uitlijning goed wat ook te zien was op het signaal.





Meting 1.

Parabool naar de open hemel .
Meting is genomen op 10500 MHz en een bandbreedte van 20 kHz .
LNA versterking op 30 dB
AM demodulatie ( weet niet of er voorschriften zijn hiervoor)
Lange averaging

Ongeveer -80dB




Meting 2

Met dezelfde instellingen meting naar de zon .
Ongeveer - 74 dB

Verschil tussen beide metingen is ca 6dB

Of dit nou goed of slecht is , daar moet ik nog wat voor studeren ...

Nog de SFI ( solar flux index) bijgevoegd van deze meetdag ( 8 aug 2020)
Deze is gemeten op 2800MHz en misschien later bruikbaar voor berekeningen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten