zondag 9 augustus 2020

ADSN [ 7 : Zonneruismetingen deel 2]

Hier en daar wat opgezocht met de spreekwoordelijke bomen en het bos ...

Enkele links:

1.Antenna Calibration Using the 10.7 cm Solar Flux     Radcal_Paper ( pdf) RadCal_Paper.pdf


2.RADIO ASTRONOMY AND MOONBOUNCE COMMUNICATIONS  AT K5SO

radio-astronomy using-sun-noise



3.SUN vs SKY de-mystified      Rein Smit, W6SZ Brian Thorson AF6NA ( pdf) practical_sun_vs_sky.pdf


 4.NOAA : F10.7 cm Radio Emissions  ( data)
NOAA


5.Learmonth Observatorium Australia   ( data)
Learmonth

6.Noise Calculator
Satsig.net

7. Het zwaardere werk :

Space Weather


Nummer drie heb ik min of meer gevolgd , daar staan ook verwijzingen in zoals naar het volgend exel blad waarvan hier de link

earthsky.zip 






Hier staat dat ge uw antenne boven de 50 gr elevatie moeten zetten voor de koude meting maar de afspraak bij moonbouncerds ( EME) blijkt 45° te zijn .
Dit allemaal ivm met de zijlobben van de karakteristiek en een gedeelte warme aarde ( 290°K) die ge daar met meeneemt. Ik kan max 40° met mijn parabool, maar als ik nog verder zak zie ik toch geen toename in ruis , dus ik beschouw dat als goed !



Mijn resultaat van de eerste meting





Mijn systeem noise figure ( NF) van de gehele keten is dus 0.8344.

Als ik nu iets verander en ik doe de meting opnieuw ( bv andere kop , andere feed , aanpassingen feed ) weet ik of ik de goeie of de slechte kant opga.
De " earth temperature" is van dag tot dag verschillend en moet ge opzoeken .

Er is ook nog een correctiefaktor op die " earth temperature " omdat alles gemeten wordt op 2800 MHz ( 10.7 cm)  en die wordt dan omgerekend naar  bv 10400 MHz . Dit wordt dan ook de volgende QRG die ik zal nemen bij een volgende meting en niet 10500 MHz die ik zo maar gekozen had.


Deze correctiefaktor wordt meestal al berekend op de websites maar is ook terug te vinden in de RadCal paper ( zie nr 1)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten