woensdag 12 augustus 2020

De Perseïden

Komen elk jaar terug , net zoals de muggen ....

Met behulp van de Graves radar in F en een sdr stick , antenne en WSJTX als programma zijn hier leuke dingen te doen !



Hier een opstelling :

SDR stick met Gqrx als programma ( kan ook sdr# zijn in Windows )of elk ander programma.

Afstemmen op +- 143049 USB en dan via WSJT de mode JT65 kiezen en de wide graph openen.

U ziet dan een trail van de radar + sweeps en " platte" streepjes die de trail kruisen .
Deze laatste zijn dan volgens ingewijden , de meteoren .
De ander sweeps zijn voorwerpen die het signaal kruisen , deze hebben een kromme streep en dit komt door het doppler effekt.








Nog eentje





In de nacht van 12 op 13 aug heb ik tijdens een sessie van ca 1 uur ( 23 h15 tot 00h15 ) er vier visueel waargenomen , allemaal " vielen" ze in dezelfde richting maar op verschillende hoogte.



Graves radar sequentie info :

http://www.itr-datanet.com/~pe1itr/graves/


Dit was net op het einde toen ISS overvloog . Hoop deze de volgende doorgang nog eens te meten om te kunnen vergelijken.




Nog enkele interessante website ivm meteoren

RMOB

laatste metingen



6 opmerkingen:

  1. Aaarghh...ik had het eigenlijk moeten weten.
    Met veel enthousiasme richting 143.050 MHz getuned, maar wat zie ik.....$ù""#"!$ storingen van mijn brave buur Mr. Zonnepaneel. Zelfs daar heb ik storingen, maar ja, antennes en shack zijn letterlijk maar enkele meters verwijderd, en ik wist al dat rond de 144 MHz ook storingen aanwezig zijn.
    Allez dat mag ik dus ook vergeten....'t zal zijn voor als ik ooit eens verhuis ;o)
    Succes verder !

    Patrick ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leef met je mee . troost U , ge zijt niet alleen met storende zonnepanelen ...
    Magere troost maar ja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moest het je interesseren, ik heb een paar maand geleden een filmke gemaakt waarbij ik het spectrum vanaf langegolf tot VHF doorloop en wat er allemaal te 'horen / zien' is....:-/

      https://www.youtube.com/watch?v=jzzF5pB-xs4

      73, Patrick

      Verwijderen
  3. Ik had zoiets al eens op 70 MHz met WSPR signalen gezien:

    https://pa2rf.blogspot.com/2013/09/aircraft-reflections-on-4m.html

    73 Ron PA2RF

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja dat kan ook , maar ik heb geen 70 MHz antenne .
    Hoop binnenkort ook eens de maan te " vangen "
    Voordeel van Graves is dat het een sterk signaal is , maar inderdaad alle wegen leiden naar Rome ;-)
    Hoe het koel en veilig
    73 Luc

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De maan 'tracken' schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Ze beweegt nogal snel. Maar wel n leuk idee. Goed dat je de ISS overgang wist te linken aan de Graves signalen. 73 Ron

      Verwijderen