donderdag 23 februari 2023

SAT [ 9: De diplexer in de praktijk]

 Raar fenomeen.

Alhoewel volgens de SA alles in orde was , vond ik toch dat ie niet werkte naar behoren .

Ter plaatse eens vermogen gemeten voor en na de diplexer en ik had serieus wat verlies , véél meer dan de gemeten 0.8 dB op de SA.Dit was op 70 cm.

Alles terug afgebroken en de vermogenmeting in de shack opnieuw gedaan met hetzelfde resultaat. Toen heb ik de diplexer afgeregeld op vermogen ipv met de SA.

Dit gaf een iets andere stand van de trimcondensator maar een beter resultaat. Ook dit gedaan voor 2 m

Alhoewel ik weet dat eenmaal de print terug ingebouwd dit een ander resultaat geeft , kwam ik dit totch weer tegen , maw de instelling verliep.

Ik kan de 70 cm van buitenaf afregelen maar niet de 2m.Ik heb dan de 2m instelling iets voor de piek ingesteld en toen was alles goed .Ook eens mechanisch het één en ander beklopt en alles bleek OK.

Waarom er een verschil is tussen SA en vermogenmeting weet ik nog niet zo direk.

Nog enkele foto's :

De instellingen : 1 Vermogen ; 2 SA

Dit krijg je als je een meting doet en de andere poort niet afsluit !



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten