vrijdag 17 maart 2023

SAT [ 10: De nood aan een andere yagi voor 2m]

 Mijn yagi voor 2m waarmee ik vossenjacht deed blijk te hoog in resonantie te zitten.

Omdat het toch geen weer was om buiten te spelen heb ik eens een simulatie gedaan voor een andere yagi.

Ook een 3 elements.

Hoe begin je aan zoiets? Vroeger werd er in de boeken of magazines gesnuffeld maar tegenwoordig zoek je info op het net.

Zo kwam ik een calculator tegen op basis van DL6WU zijn ervaringen en hiermee ben ik aan de slag gegaan.

Dit is de link:

https://3g-aerial.biz/en/online-calculations/antenna-calculations/dl6wu-yagi-uda-antenna-online-calculator

Je kunt ook instellen of je elementen door de drager ( boom) gaan of niet . Ik heb gekozen van niet door de drager te gaan en dit om eens de uitkomst in 4nec2 in te voeren en kijken wat dit geeft.

4nec2 software : https://www.qsl.net/4nec2/

Wat ik me afvroeg is , in hoeverre beïnvloeden de parasitaire elementen de dipool.

Was dit enkel op impedantie of toch ook de resonantie? Ik twijfelde aan dit laatste omdat ik een YT filmpje had gezien die dit min of meer tegensprak , maar ik kan het misbegrepen hebben.

Toch heb ik iets raar gezien en ik heb het reeds gecontroleerd maar het blijft toch dezelfde uitkomst geven.

Ik heb enkele waarden in een rekenblad gezet:


Het gaat hem over de gele en rode kolom.

Eerst eens de andere kolommen overlopen. Als je uit de berekening van de calculator enkel de dipoolgegevens in 4nec2 ingeeft bekom je een resonantie op 144.8 MHz , wat ergens te verwachten was.

De impedantie bij resonantie is dan 73 Ohm , allemaal volgens het boekje. Ik bereken dus in " freespace" om invloeden uit te sluiten.

Als ik één parasitair element toevoeg ,in dit geval de reflector, dan verwacht je omdat de reflector langer is, dat het geheel zich inductief gaat gedragen .En dat is ook zo , zie de Z van 64.7+j42.3 bij 145 MHz. De resonatie verschuift dan van 145 MHz naar 138.5 MHz ( dit om de inductantie naar nul te krijgen , dus X = 0)

Doe ik hetzelfde met een dipool en één director , die dus te kort is, verschuift het geheel naar 150.5 MHz en wordt de Z capacitief ( 31.3 -j32.9). De resonatie verschuift hierdoor  naar de andere kant . Ook allemaal logisch.

Wat echter mij niet logisch lijkt is het feit als ik de totale yagi samensteek ( R + Dip + Dir) en simuleer deze waarden niet meer verschuiven .

Ik dacht dat de capacitive reactantie en de inductieve elkaar zouden " compenseren" en we terug in de buurt van 145 MHz zouden uitkomen en de reactantie uitgestemd zou zijn en dit gebeurt dus NIET!

Ik moet dit alles nog eens laten bezinken , als er een lezer er iets meer wil over vertellen , mijn email staat in de rechterkolom.

Wat ik wel kan concluderen is dat inderdaad zowel de Z als de resonantie  beïnvloedt worden.

Vanavond eens voorleggen op de clubvergadering.


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten