dinsdag 7 februari 2023

SAT [ 2 : 70 cm Yagi metingen]

Ik heb een ( gekregen) 10 elements 70 cm Yagi die ik gemonteerd heb bij de parabool.

Nu heb ik daar nog niet teveel potten met gebroken .eerst dacht ik aan de coax , maar die was toch nog goed ( toch eens de connector opnieuw gesoldeerd).

Dan deze morgen in de vrieskou de nanoVna eraan gehangen ( na calibratie) en wat blijkt ?

Deze resoneert niet op 435 MHz , maar op 415 MHz.

Komt dit nu omdat de yagi dichtbij de parabool zit , of door het ijs dat er nu op ligt , ik weet het niet en ik vermoed ook van niet.

Een TV antenne is het ook al niet , want de antenne is voorzien van een N connector , alhoewel deze er precies naderhand bijgezet zou kunnen zijn .En daarbij de UHF kanalen beginnen pas op 470 MHz en voor VHF is het te hoog.

Dan toch maar de omstandigheden , Ik wacht af tot de vorst uit het land is voor een nieuwe meting.

De niet zo bijster goede foto van de nanoVNA.Ik had een hand te kort !


Naschrift: De antenne gedemonteerd en opgesteld op ca 3m boven het maaiveld.

Ik krijg dezelfde resultaten met soms hier en daar een extra dip afhankelijk naar waar de antenne toewees maar de beste dip ligt nog altijd op ca 415 MHz.

Ook als ik de antenne naar het zenith wijs , krijg ik de zelfde resultaten .


Deze middag was de antenne droog en raar maar waar , er verscheen een dip op ca 433 MHz!

 


 

Die andere dip blijft er ook . Ik maak mij daar niet teveel zorgen over.

Morgenvroeg  zal die antenne terug nat staan , ik ga dan weer eens meten . Ik ben benieuwd.


The morning after :

Weer meting gedaan met ijsaanslag op de elementen en de aansluiting.

Ik heb twee dippen maar de QRG ligt ergens anders , niet op 433 MHz.

Dus , het heeft wel degelijk invloed.

Nog twee foto's :


De symmetreerlus en een " koude" dip


Geen opmerkingen:

Een reactie posten