maandag 13 februari 2023

SAT [ 4 : Interferentie ]

 Een probleem bij uplink 2 m en downlink 70 cm  ( V/U) is dat men duplex werkt en daardoor de 3de harmonische nog sterk aan wezig kan zijn en hierdoor de ontvanger op 70 cm dichtdrukt . M.a.w de gevoeligheid neemt sterk af.

Dit is dus niet  op te lossen met een diplexer maar men moet echt de 3de harmonische nog beter onderdrukken .

In een van mijn afleveringen over ADSN ( nl nr 84) had ik reeds mijn kerffilters ( notchfilters) eens voorgesteld .

Wel nu heb ik erop gemeten met de SA en deze afgeregeld naar 437.850 MHz.

Dit is zo'n beetje het middengebied van de 3de harmonischen van de uplink tussen 145.900 en 146.000 MHz.

Hierbij de plaatjes van de desbetreffende filter en de afregeling door de SA.



De BB heb ik niet gemeten , maar de demping is toch 36 dB . Ik ben daar tevreden mee.

Nu nog kijken hoe hij zich gedraagt achter de TRX.

Dat wordt een nieuwe aflevering.L

Geen opmerkingen:

Een reactie posten