zaterdag 14 maart 2020

WXbalonnen [debugverhaal episode 1]

Ik had weer eens de decodersoft geïnstalleerd om de wx balonnen te volgen , maar helaas het spul werkt niet meer ??

Ik hoop hier het debug verhaal te schrijven om dit tot een goed einde te brengen . De opzet is terug identiek als voorheen ( zie andere afleveringen in 2018) en ook het blokschema blijft hetzelfde .

Ergens in de keten liep het mis , maar ik kon niet direct achterhalen waar precies .
Na verschillende pogingen met allerhande shell bestandjes heb ik uiteindelijk besloten om ded dataflow in tweeën te splitsen en kijken wat wel en niet werkte.




origineel

Na de verschillende programma's hun help file en/of man pages uit te printen om te achterhalen wat de argumenten precies doen , zag ik dat het niet speciaal de audiopipe nodig was als input van sondeudp maar deze ook een "gewoon" bestand kon inlezen .
Hiervoor  moet je audiobestand aan de volgende codec voldoen :

PCM
S16LE
 
8 nov 2022 :Errata:  Bovenstaande lijkt niet (meer) te lukken ! Door een opmerking van Vigor (Fr) heb ik het nog eens bekeken. Alhoewel in de help van sondeudp dit staat :
 

 
 geeft hij bij het aanbieden van een wav file deze error
 

 
Dus enkel een pipe of oss kan werken .

De oplossing is dus een pipe maken , de wav file redirecten en de uitgang van de pipe naar sondeudp . De pipe hier noemt audiopipe
 
Starten van sondeudp in terminal 1 :
 
./sondeudp -f 16000 -o audiopipe -I ON4AOL-12  -u 127.0.0.1:4000 -c 1 -v  

Starten van wav file in terminal 2 :

more   UkkelAudio.wav >  audiopipe  , je  kan ipv more ook cat gebruiken


Resultaat:



einde errata
 ***********************************************************************************

Tijdens een vlucht van een ballon uit Ukkel ( lekker sterk) heb ik een opname gemaakt met GQRX en de dongle 

Dit kan je door volgende velden in te stellen 



Het resultaat is een audiobestand maar wel met een verkeerde samplerate

Dit is te zien door het audiobestand eens af te spelen met VLC . Dit programma is zekers de moeite waard om in het bezit te hebben .
Bij tools kies je voor codec information
U ziet dat hier is gesampled met 48 kHz , dit moeten aanpassen.

Hoe je dat doet zou ons hier te ver brengen , er zijn YT filmpjes genoeg maar ik geef hier wel de uiteindelijke settings mee



Het is dit nieuwe bestand ( dat ook veel kleiner is) dat we gaan injecteren zoals hieronder is weergegeven.



debug

Dit is voor een volgende aflevering.

2 opmerkingen:

  1. Dag Luc,

    Een simpele methode om de samplerate van het opgenomen WAV bestand te wijzigen, is met het programma Audacity. Dit is gratis te downloaden en zowel voor Linux als Windoze. Het WAV bestand openen in Audacity, en onderaan links het dropdownmenu openen en de gewenste samplerate kiezen, en dan het bestand terug saven....klaar is kees !

    73, Patrick ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt volledig Patrick ,
    Maar audacity was niet geïnstalleerd , en vlc wel.
    Heb het ooit eens gebruikt om reverse enginering te doen van een uitgezonden code.
    Nog eens kijken op ik de balonnen op een map krijg en dan over naar het volgende.
    Binnenkort gaat er iemand van de VUB een ballon oplaten vanuit Ukkel met een 70 cm tx erin .
    Ook LoRa en Sigfox zou aanwezig zijn .
    Ik ga proberen om dit te ontvangen met de soft die ik hier heb uitgetest en alles proberen in een rpi zero te " wringen"
    Meer info over de VUB ballon op de website van WLD
    https://on6wl.be/2020/03/04/lancering-hab-op-21-april-2020/
    met verdere verwijzingen .

    BeantwoordenVerwijderen