zondag 15 maart 2020

WXbalonnen [debugverhaal episode 3]

De test.

We gaan dus verschillende terminals moeten openen . Dit kan via muisklik maar ook via <CTRL> < ALT> + T.
Eerst nog een verduidelijking op het blokschema.
Hier is de audioweg ingetekend in het blauw . Door een pipe te voorzien en door het argument -D te gebruiken in de syntax , wordt de audio naar de audiospeler ( Aplay) uitgegeven en kunnen we dit beluisteren .


Het is ook dit dat we als eerste starten omdat we moeten maken dat de pipe zijn inhoud kan dumpen aan zijn uitgang en hier is dat aplay. Let op dat ge in de juiste directory staat.


Onderaan ziet men een soort VU meter
Bij voldoende uitsturing ziet men iets zoals



##############+                                    | 50 %



Dan starten we in een volgende terminal sondemod. Voor de juiste syntax , zie episode 2. U hoeft nog geen data te zien .




Daarna is het de beurt aan sondeudp , in dit geval ons shell scriptje dat we geschreven om te testen :   udpaudiodec.sh

starten met

./udpaudiodec.sh




Dit is het resultaat  zonder de verbose ( -v)



uitgang sondeudp opgestart met udpaudiodec.sh


Dit is het resultaat met verbose , u ziet direct de data verschijnen die zich in ons audiobestand bevindt , echter  op voorwaarde dat aplay loopt.  Gelijktijdig komt ook de data op enigzins andere wijze te voorschijn in het terminalvenster van sondemod.

data in sondemod



Om nog te kijken of er iets op udp vlak doorgestuurd wordt , openen we opnieuw een terminal en vullen daar de juiste syntax in.

Eerst kijken we op poort 4000 , dat is de uitgang van sondeudp

poort 4000




syntax :

sudo tcpdump -i lo port 4000 -v


en dan kunnen we ook eens kijken op poort 9100 , dat is de uitgang van sondemod.

sudo tcpdump -i lo port 9100 -v


poort 9100


Er is wel één maar :

In feite moet ge eerst tcpdump opstarten en pas dan sondemod / sondeudp anders loopt de verbinding niet .




Dus algemeen , dit is de volgorde van opstarten als je alles wilt bekijken .


1. Aplay
2. tcpdump
3. sondemod
4. sondeudp , hier via udpaudiodec.sh
5. eventueel uw geluidsmengpaneel




Opm , als je aplay niet loopt , dan zal er ook geen data te zien zijn in sondeudp en sondemod  als deze het argument -v in de syntax hebben .

Nog een opmerking:

Bij het snifferen met tcpdump op poort 9100 , zal je vaststellen dat er slechts om de 20 sec of om de 6 sec iets wordt weggeschreven . Dit is omdat dit zo voorzien is bij de syntax van sondemod


 ./sondemod -o 4000 -I ON4AOL-12 -r 127.0.0.1:9100 -b 20 -B 6 -A 1500 \
-x e.txt -T 360 -R 240 -d -p 2 -t sondecom.txt -v  &


-b 20 , om de 20 sec wegschrijven bij hoge hoogte
-B 6 , om de 6 seconden wegschrijven bij lage hoogte.

Dit is mooi , omdat dan bij het landen van de ballon er sneller datagegevens ( oa van de GPS) te zien zal zijn om de ballon eventueel te gaan zoeken.
Deze gegevens worden  uiteindelijk gebruikt om oa op een map te plotten.


Besluit van dit alles :

Het rechtergedeelte in mijn blokschema werkt dus . Ik zal de fout in het linkergedeelte moeten zoeken , maar dat wordt een andere opstelling en dus ook een ander verhaal .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten