donderdag 19 maart 2020

Radiosondes op HabHub [ deel 1 ]

Ter info :

Radiosondes ( weerballonnen) zijn ook te volgen op de HabHub tracker .
Ik was mij daar niet van bewust , maar een link in een ander programma ( zie volgende post) bracht mij er naar toe .




Als je in de linkerbovenhoek het zoekveld invult met RS* en daarna op S klikt komen alle weerballonnen te voorschijn met hun blauwe radiohorizoncirkel .
Als je daarin valt kun je ze in principe ontvangen .De groen cirkel is mij niet meer bekend .Ik dacht eerst dat in die cirkel hij visueel zou te zien zijn , maar ik gok nu eerder op de opp waar hij zou neerkomen  mocht hij op dat moment neervallen .Wie weet er hier meer over ?


23/03/2020
Dankzij Patrick  ON4CDJ  weten we nu meer !
De groene cirkel is wanneer de ballon 5° boven de horizon is .

Hoe ik tot hier kwam lees je in een volgende post.

4 opmerkingen:

  1. Luc,

    De blauwe cirkel is de zone waarin theoretisch de ballon te horen zou moeten zijn, dus juist boven de horizon. De groene lijn is als de ballon 5° boven de horizon is voor de waarnemer (vanop grondniveau).

    73, Patrick ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Tof Patrick ,
    Nu weten we waar zoeken .... ooit eens ?!
    Zet het in het artikel
    mny tnx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Luc,

    Nog een tip (maar misschien heb je die ondertussen zelf al ontdekt).
    De radiosondes hebben hun eigen page, en dus moet je niet op habhub de sondes selecteren met 'RS*'
    Op de site sondehub.org krijg je ze direct :o)

    73, Patrick ON4CDJ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee , was me niet bekend . Tnx . Ik hoop snel terug te starten met de hobby. na mijn operatie .

    BeantwoordenVerwijderen