donderdag 21 mei 2009

Vakantie-radio (17) .

Hoe langer ik naar het schema kijk , hoe meer ik de goesting heb om dit te veranderen .Bijvoorbeeld het LF gedeelte : ik ben niet zo'n favoriet voor de LM386. Deze is nogal gevoelig aan oscilleren , ok, het is te bedwingen door een RC combinatie ,maar ik voel dit een beetje aan als een plakkerke tegen het bloeden .
Ten tweede : de AGC is er een op het LF gebied . Dat wil zeggen dat bij een sterk signaal er al een hele reeks HF ( of MF) periodes verstreken zijn vooraleer de agc er nog maar aan denkt om zijn werk te doen .Dit noemt men vijgen na Pasen . Een agc " hogerop" in het MF zou niet slecht zijn .Als ik naar het HF -gedeelte kijkt zie ik een HF-regeling met en potmeter . alhoewel dit technisch wel mogelijk is , is de verwezenlijking in de praktijk niet zo maar te doen .Om goed te zijn moet deze dicht bij het antennefilter zitten om lange verbindingen te vermijden . Dit zou dan " een knoppeke" op het frontpaneel uitsluiten of men zou met met een lang geïsoleerd staafje van voor naar achteren moeten lopen .
Een afgeschermde draad zou eventueel ook kunnen maar men mag niet vergeten dat die NE612 gevoelig is op zijn ingang tot maar liefst 200MHz , dat is gene zever !
Ik heb al iets in het hoofd om het schema aan te passen , maar dit is voor een volgende aflevering . Tja , nu ik eraan denk wat ik allemaal ga veranderen zal het geen Toucan 40 meer zijn , ik noem hem anders , maar dat is iets voor laters ,als het werkt tenminste ....

ON4AOL ,Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten