zondag 31 mei 2009

Vakantie-radio (24).

Ondertussen is de toestand zo :
Twee gekoppelde kank3334 spoeltjes als ingangsfilter op 7MHz. Eerste trap van de TCA440 met tweemaal uitkoppeling via een kank3333 op 4,915 MHz , één voor de xtalfilter en één voor de eventuele AGC1(toekomst, nu nog niet in werking).De kank voor het xtalfilter moet de benodigde impedantieomzetting doen van de hoge Z van de uitgang van het ic naar de lagere Z van het xtal-filter dat in de orde va 500 ohm ligt. Nu is de sec van de kank afgesloten met een R van 470 ohm. Het xtalfilter bestaat uit 3 xtallen en wordt afgesloten met een buffertrap die ook weer impedantieaanpassing doet en ook wat versterking . De oscillator is zoals ge weet de DDS die ingekoppeld wordt via de voorzien ingangspinnen waarmee normaal een gewone oscillator wordt gemaakt volgens de conventionele manier .Omdat er nog een goed filter moet komen na de DDS en dit zowiezo verzwakking geeft , is er ook een buffertrap opgenomen tussen de DDS en het ic . Nu blijkt, als ik de DDS vervang door mijn Marconi meetzender , dat er geen groot verschil is tussen slechts insturen met 100mV of met het hardere 1V .
De ingangstrap wordt nu handgeregeld met een potmeter die voorzien wordt door een spanningsval over twee dioden zodat er max 1,4 V kan overstaan . Door een serie-R met de potmeter te schakelen kan ik hiervan de helft regelen en dat is ook de spanning waarmee ge de eerste trap volledig kan dichtdrukken .
Na de buffertrap wordt het signaal afgetapt en naar de TS44O geleidt die als achterzet dient om dit gedeelte al te kunnen beoordelen .
Wat is het resultaat ?
Wel de signalen komen binnen , zijn goed te horen en stabiel. Echter de DDS schijnt nu toch spurious ( vreemdsignalen , die er niet thuis horen) te produceren die ik vroeger nog niet gehoord heb !
Waaraan dit nu ligt ? De laatste wijzigingen zijn die buffertrap na de DDS en de handregeling ( zitten ook dioden in , misschien mengen deze wel . Ik heb ze nog niet HF ontkoppelt )
Dat de TCA440 gevoelig is heb ik ondertussen wel al ondervonden . Als ik de freq van de DDS terugdraai naar de 49m omroepband komt de Deutche Welle door ZONDER antenne !

ON4AOL , Luc

Geen opmerkingen:

Een reactie posten