dinsdag 12 mei 2009

Vakantie-radio (13) .

Dilemma!
Volgens de simulatie is bovenmenging de beste oplossing , alle mengprodukten liggen boven de gewenste frequentie en zijn met een goeie filtering op de ingang te mijden .
Er is echter een grote maar .
Ik had stiekem gehoopt , nu ik toch de frequentie over een groter gebied kan variëren, dmv van een "overbrugging " van het MF de bandbreedte te vergroten zodat er ook phonie-signalen zouden te beluisteren zijn .
Deze vlieger zal niet opgaan omdat bij bovenmenging de zijband gespiegeld wordt en ik daardoor geen LSB maar USB zou ontvangen die op 40m niet gebruikt wordt .Voor CW speelt dit geen rol omdat je enkel met de draaggolf moet interfereren .
Ondermenging geeft dit probleem niet maar geeft meer kans op ongewenste produkten .
Gelukkig is de DDS soepel in te stellen zo , als ik toch naar LSB wil luisteren ,ik de VFO dan maar moet instellen onder het MF ipv erboven .

ON4AOL , Luc

1 opmerking:

  1. Luc, ik haal nogal eens datasheets bij FARNELL. Spijtig dat de aankoop van onderdelen door particulieren daar nogal moeilijk is. 73 Guido.

    BeantwoordenVerwijderen