zaterdag 24 augustus 2024

ADSN [ 129 : Alternatieve aandrijving deel 2 ]

Nu de motoren draaien kan ik eens een voorlopige test doen .

Na wat opgedroogd vet verwijderd te hebben en wat olie in de plaats aangebracht konden we wat testen uitvoeren

Ik heb de aandrijving belast met stenen die tezamen 20kg wegen, en eens AZ laten draaien . Dat gaf geen enkele probleem.

Daarna een stok gemonteerd als simulatie voor een antenne/parabool. en deze laten ronddraaien.Ook dat verliep vlot.


 

Wat een bijkomend voordeel is , is dat ik gelijktijdig AZ en EL kan doen !

Als positiegeving had ik gedacht om de potentiometers eruit te laten en deze te vervangen door een 9 DOF positiegever zoals er te vinden zijn en aangestuurd worden door bv een Arduino.

Dat zou héél wat problemen oplossen maar helaas ....

Omdat ik zo nog geen 9 DOF schakeling bezit heb ik een test gedaan met de GSM op het uiteinde van de stok te monteren en een kompas app te gebruiken .

Dit werkt niet , waarschijnlijk omdat er veel magnetische stoorvelden van de motoren komt.Ik heb wel nog de aandrijving open gelaten , maw er is nog geen deksel, dat wordt de volgende proef.

Ik kan natuurlijk wel het noorden vast uitrichten ( zoals met de huidige opstelling) en enkel de XYZ positie proberen te meten , maar dat is voor later.

Een positie encoder  plaatsen is natuurlijk ook een mogelijkheid , maar ik heb niet veel plaats om deze te monteren.


Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten