zaterdag 24 augustus 2024

ADSN [ 129 : Alternatieve aandrijving ]

De herstelde motor doet het wel , maar toch vertoont hij soms " snokjes" bij eleveren.

Daarbij komt nog dat het bereik slechts tussen  90° en 270° AZ aankan en voor elevatie tussen 10° en 50 °. Hierdoor mis ik wel wat van de ruimte.

Ik heb al sinds 10 jaar een heavy duty pan en tilt motorcombinatie onder het stof staan , het wordt tijd deze eens aan de tand te voelen.

 


Nadelen :

1. Werkt op 120V dc motoren met onafhankelijke bekrachtiging.

2. De positiemeting gebeurt met een 10 toeren potentiometer.

Voordelen:

1. Kan gemakkelijk 360° ( en meer) AZ draaien.

2. Kan overkantelen , dus 0° --> 90°( zenith) --> 0° de andere zijde. 

3. Ik heb enkele reserve-onderdelen.

 

Dus maar eens opgesteld.

Eerste werk was kijken of ik de voedingstransfo's van 110 Vac naar 220 Vac kon  ombouwen , dat bleek gemakkelijk te gaan.

Daarna een schakelbord maken waardoor ik AZ en EL apart kon starten en ook de richting ervan kon omkeren.


Ook het veld krijgt zijn spanning via deze weg.

De omschakeling van richting gebeurt door de polariteit van het anker om te draaien.Dit zou ook kunnen met het veld maar dat houdt een risico in.

Het kan ook hier moeilijk omdat het veld zowel voor motor AZ als voor motor EL over dezelfde twee draden naar buiten komen.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten