zondag 11 augustus 2024

ADSN [ 127 : Zomer onderhoudswerken ]


 Na de vakantie in Frankrijk stelde ik vast dat mijn elevatiebeweging niet meer werkte.

Ik heb van de gelegenheid gebruikt gemaakt om wat onderhoud te doen op de installatie.

Het probleem van de vastzittende beweging situeerde zich zowel in de motor ( gevolg) als in de spindelbeweging (oorzaak).

Het grote tandwiel op spindel zat volledig vast en heb ik moeten loskloppen met een doorslag en een hamertje.

Daarna bleek dat in het tandwielkastje ook een tandwieltje slipte op de as ( waarschijnlijk door telkens te proberen de beweging in gang te zetten).

het klem zetten van dit tandwieltje was met een vertande ring , het kunt het nog het best vergelijken met een kroonkurk op een flesje.

M.b.v. een puntslag deze proberen vastzetten , wat bij testen met de hand wel goed bleek .

Gedemonteerde parabool van de motor

Daarna alles gemonteerd en de elevatie werkte weer , zij het met wat lawaai.

Schacht voorzien van vet en toen bleek het beter.

In de nacht van 6 op 7 augustus had het geregend en de schotel lag nog op de tafel zoals te zien op de foto.

Daar was natuurlijk een plas ontstaan in het midden van de schotel en ik wou wel eens weten hoeveel regen er die nacht gevallen was. Helaas had ik de schotel al geledigd en weet ik niet precies hoeveel er in lag . Ik had wel de diameter van het water en de diepte gemeten .Daarom , als wijze van opfrissing van de wiskunde wou ik eens berekenen hoeveel er gevallen was .

Dit is voor een volgend verhaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten