maandag 4 juli 2022

ADSN [ 92 : S band - Nieuwe Helical]

 Puntje één is van de lijst , een nieuwe helical.

Het is er één van ( biina ) 3 windingen en de S11 waarde ( Return Loss) ligt zeer goed !

Gemeten in de parabool heb ik -30 dB @ 2215 MHz en daar ben ik heel tevreden mee.

Spijtig genoeg heb ik vergeten de - 3dB waarden vergeten te noteren zodat ik de BB zou weten maar dat kan nog later.

Even aanhalen dat het echt wel nodig dit in het focuspunt van de parabool te meten , want de reflectie geeft invloed .

Ik doe de afregeling in huis met een kartonnen doos van 50 cm x 50 cm beplakt met alu-folie  in front voor mij . U ziet zo de waarden veranderen!

Uit diezelfde kartonnen doos had ik ook een koperen kram gehaald , die ik gebruikt heb om de helical af te regelen , het ging verbazend goed !

Met de kram te verplaatsen vanaf de connector en méér of minder naar het grondvlak te plooien kunt ge een goede afregeling krijgen.

Daarna vastsolderen.


Ik heb nog iet of wat blind,  een foto in het zonnelicht kunnen maken van de nanoVNA tijdens de metingen in de parabool

Dit zijn nog niet de beste waarden , want de cursor zit nog niet in het diepste punt , maar zelfs met deze waarden zou ik tevreden zijn.



Nu naar stap 2 , het filter , dat zal een ander paar mouwen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten