zondag 3 juli 2022

ADSN [ 90 : Nieuwe uitlijning focuspunt parabool]

 Bij werkzaamheden voor de zonneruismeting viel me op dat het focuspunt niet meer gecentreerd lag.De parabool was ooit te ver gereden in AZ en tegen mijn houten paal gereden .Hierdoor was er een kleine deuk in de parabool die gelukkig er terug uitsprong na een tik van de rubberen hamer.

Een nieuwe afregeling drong zich op en ik gebruik de zon zelf als afregelmiddel.

Ik start mijn tracking programma en volg hiermee de zon . 

Als de zon schijnt en doordat ik een opening in de feed heb , kan ik de projectie van de zon gebruiken om het centreerpunt van de parabool  af te regelen .


Een plaatje zal dit verduidelijken.


Slecht focuspunt:


 

 De projectie ligt hier teveel naar rechts , hhet zou moeten liggen in het midden van de afstand tussen de twee popnagels.


 


Na de afregeling , alles OK hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten