woensdag 29 september 2021

ADSN [ 77 : Op zoek naar een geschikte pijp voor 8,4 GHz ]

 Uiteindelijk wil ik er toe komen dat ik iets kan ontvangen op 8,4 GHz . De testen die ik nu maak op 23 en 13 cm zijn maar tussenstappen.

Wat ik al weet is , dat ik een( koperen) pijp moet vinden voor deze frequentie.

De bekend LNB ' s voor OSCAR100 of de gewone satelliet TV zijn te smal voor deze frequentie , maar wat moet het dan wél worden .

Al mijn nota's en boeken opgesnord om een formule te vinden en deze is voor een circulaire pijp de volgende naargelang de bron :

 

Radio Bulletin april 1985  L Foreman PA0VT: 

De interne diameter moet liggen tussen 0.6 tot 0.7 ƛ ( nogal summier)

Voor een  golflengte van 8.4 GHz( 35 mm) is  dat tussen  :

1.    35 mm x 0.7 =  24.5 mm 

en

2.   35 mm x 0.6 =  21 mm

 

VHF UHF manual Fourth Edition p 9.27   :

ƛc = 3.412a , waarbij a de straal is en ƛc de cutt off frequentie.

Dit komt neer op ƛc =1.706 d, waarbij d de diameter

Voor 25mm komt dat uit op 7,034 GHz , niet ver van onderstaande berekening



Internet :

www.everythingrf.com


 


Ik heb hier de waarden ingevuld voor een koperen pijp van 25mm intern.

De kleinste frequentie die er nog door kan is dus 7.02 GHz.

Dus onze 8.4GHz kan gemakkelijk passeren.


Een smallere pijp van 19 mm (is ook ongeveer de interne diameter van de LNB) 

heeft reeds een cut - off frequentie van 9.24GHz , dus niet meer toepasbaar.


De lengte van de pijp speelt ook nog een rol , maar dat is voor de volgende aflevering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten