vrijdag 17 september 2021

ADSN [ 73 :Nieuwe Y factor bepaling ]

 Vandaag een nieuwe Y factor bepaald . Deze morgen was het sterrebeeld LEO in mijn bereik en dat is toch één van de punten in de ruimte waarvan het geweten is dat het een koude zone is.

Daarom deze vergeleken met de zonpositie die op dat moment aanwezig was. Het AZ was bijna gelijk maar de EL was voor de zon ietsjes boven de 12° en van LEO net binnen mijn hoogtse bereik en dat is 50 °


Ik meet nu een goeie 4dB . Op het einde stijgt de curves nog lichtjes en dat is te wijten dat 12° niet echt helemaal vrij is . Op 16 ° was er nog een tweetal tienden bijgekomen.

De skymap tijdens de meting



U ziet LEO met het groene bolletje linksboven  aangeduidt.

De verticale groen lijn is de UTC tijd.

 

De termen  GHA   Ra en Decl  moet ik nog eens goed uitvlooien.

 



 

Ik vermoed als de tijdslijn het groen bolletje snijdt , dat LEO dan precies voor mij in het zuiden zit. Ik volg dit op.



De berekening in EMEcalc tijdens de meting, ze berekenen 4.5 dB




Geen opmerkingen:

Een reactie posten