donderdag 23 september 2021

ADSN [ 75 :Baken en vliegtuigtrails ]

 Ook niet direkt deep space , maar ik had mijn 23 cm helcal gespoten om te beschermen tegen roest en daarmee de helix afbroken . Dus opnieuw  samengestoken , afgeregeld en  terug gemonteerd als feed.

Ik kreeg bij het nakijken op de sdr , het baken ON0VHF te zien en te horen .

ON0VHF bevindt zich in Louvain La Neuve ( Wavre) en bevat verschillende bakens op verschillende frequenties , 23 cm is er één van op 1296.875 MHz ( en bij mij 300 Hz méér).

Het uitrichten dankzij opzoekwerk in QRZ.com naar de juiste AZ instelling gaf een nog sterker signaal. Ik zit nu op AZ 145° en EL 15°.

Het mooie is dat ge de trails van vliegtuigen in de buurt prachtig ziet verschijnen .

Zoals ik al schreef , geen deep space maar wel eens leuk als afwisseling.

 

 

Wat je ook veelal ziet en hoort is dat , wanneer het doppler signaal van het vliegtuig en het rechtstreeks signaal van het baken elkaar overlappen dat ze dikwijls in fase zijn en daardoor eventjes sterker erdoor komen .Je ziet dit ook op de opname dat het kleurt verandert van geel naar rood.

2 opmerkingen:

  1. Ja, mooi is dat. Uit de dopplershift kun je de snelheid van het vliegtuig afleiden:

    https://pa2rf.blogspot.com/2013/09/aircraft-reflections-on-4m.html

    Dat van de fases van beide signalen en het rood kleuren wist ik niet, maar heel aannemelijk ja. 73 Ron PA2RF

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ron , het principe van radar , al wel bekend tijdens WO II.
      Ook reeds gezien tijdens de proeven met de Graves Radar , toen ik mij nog jong voelde ;-) , long time ago ...

      Verwijderen