vrijdag 10 september 2021

ADSN [ 69 : Eindelijk ,een goeie meetmethode voor zonneruis.]

 Ik had al enkele pogingen ondernomen om een goeie ruismeting te doen op 23cm maar ik vond niet echt een methode die repeteerbaar was en dezelfde data gaf.

Nu is het me wel gelukt. In eerste instantie met WSJT10 ( niet de WSJTX) want daar kunt ge in EME mode toch welke elke sec een meting doen , maar nog handiger is eigenlijk Spectravue in continuum mode

Hier is het te vinden : https://www.moetronix.com/spectravue.htm.

Dit is wel een Windows programma maar liet zich vlot installeren onder Wine.

De meting is een Sun/Cold Sky vergelijking en het verschil wordt de Y factor genoemd.

Mijn meetmethode:

Eerst heb ik een goede koude plek opgezocht tussen 90° en 180° azimuth , omdat dit de  hoek zijn  waar er geen obstructies zijn van bomen e.d. , toch zekers niet boven de 20 ° EL.

Bij mij waren er twee , maar die ene zat wel heel laag in EL en ik verdenk ervan dat er een deel van de haag meegenomen werd in de meting.




 

 

De koudste repeteerbare plek zit ergens tussen 160 en 170 ° AZ bij 50° EL.

Dit is dan ook mijn cold referentie. U ziet ook in het rekenblad twee velden met gele achtergrond. Dit zijn posities waar op dat moment de zon ongeveer zich bevond. U ziet dit ook in de ruistoename .

 

Eenmaal dat gedaan was het de beurt om echt naar de zon te wijzen en dan daarna er van weg te draaien en vice versa.

Het resultaat is hieronder  te zien. 




 Mijn Y factor is ongeveer 4.5 dB. Ik weet niet of dit goed is of slecht , maar ik hoop later dit wel te weten te komen .

Nog een watervalletje , waar ge duidelijk de ruistoename ziet.

 


 

 

 

Dit zijn de GQRX instellingen :

 

QRG  : 1296.220 MHz ( dit om een birdie te vermijden)

BB 39.9 KHz

Mode USB

RF gain 30 dB

AF gain 21.7 dB

AGC   OFF ( belangrijk !!! )

 

De pieken die te zien zijn op het signaal is een wederkerende burst. Ik vermoed van een of andere radar.

In Spectravue:

FFT ave : 20

Smoothing 10 .

Nog een opmerking over de RF gain in GQRX.

U moet deze instellen zodanig dat nét de ruisvloer begint te stijgen , anders zijn de meting onbetrouwbaar.






De SFI index was 100 ( misschien nuttig voor laters)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten