dinsdag 14 april 2020

OSCAR100 smalband [ 43 : Testen met Leo Bodnar]

Ik kan hier kort over zijn .

Hoeveel moet ik minimaal als uitgangsstroom kiezen om nog een goede injectie te krijgen van het 25 MHz signaal in de LNB kop ?

Ge kunt kiezen tussen 8 -16 -24 -32 mA.
Omdat er toch een lange weg is en er enkele filters tussenzitten , was ik toch benieuwd.
Wel , het feit dat er met stroom uitgestuurd wordt , en ik veronderstel dat dit een echte stroombron is , komen we toe met 8 mA !
Meer geeft geen enkele meerwaarde als ik de S/N verhouding bekijk van de SDR ontvangst.

De Leo Bodnar voegt wel volgens mijn indruk , zo'n een 5 dB extra ruis toe aan de ruisvloer , maar dat is de prijs die we moete betalen voor een rotsvast signaal bij ontvangst.

PS 1: een verzwakker van 20 dB in de signaalketen van de 25 MHz geeft wel duidelijke verzwakking van het signaal , maw de S/N verslechtert zienderogen .

PS 2 : Ik heb toch nog eens de condensator van 1.8 nF in de kop moeten vervangen , deze was bij het monteren mechanisch beschadigd , en gaf soms erge ruisbulten ( dit had ik beschreven als raar verschijnsel bij de eerste test)
Om nog een kleinere bouwvorm te hebben , is het toch een 100 nF parelcondensator geworden die ik mooi recht kon monteren .Hieruit blijkt dan weer dat de waarde niet zoveel ertoe doet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten