zaterdag 11 april 2020

OSCAR100 smalband [ 41 : LNB met GPSDO : testen]

Wel ,

Ik heb het getest , zowel in de schotel als op de werkplek en het werkte NIET !

Dus oscillator wil niet aanlopen . Op de werkplek gebruik ik de alma pluto als generator en ik stel deze in op 3496.666700 MHz . Hiervan is de derde harmonische 10490 MHz . Waarom de derde nemen ?
Wel het signaal uit de pluto is geen zuivere sinus en het blijkt dat de derde harm.  sterker is dan de tweede ! Dit weten we  allemaal dankzij Mr Fourrier.

Wat nu te doen ? Ik zou kunnen proberen om het injectiesignaal sterker te maken ( is nu bij 16 mA van de GPSDO , zo een 1,5Vpp als die is afgesloten met 75 Ohm en na de filter.
Ik opteer echter voor eens de " andere" kant van de oscillator verbinding te proberen. Ik heb geen datatsheet gevonden van deze tuner , dus het kan zijn dat ik op de verkeerde plek injecteer.

Daarom heb ik nu weer een kleine capa gezocht van bouwvorm en die had een waarde van 1.8 nF. Misschien wat aan de lage kant voor 25MHz maar langs de andere kant wordt ook de belasting voor de tuner ingang wat minder.



Alles nog eens nagemeten met de scoop en ik krijg nu op de tuneringang een dikke 750 mVpp  bij 25MHz.
En nu werkte het wel !

Hier de proefopstelling.





En het ontvangen derde harmonische signaal van de Adalm Pluto

Er rest mij nog één probleem  en dat is alles ingebouwd krijgen . de oude capa moet ik nog verwijderen zodat ik meer plaats krijg.


En nu in de schotel !





 Voor zover ik het nu kan beoordelen is het inderdaad stabiel !
De gpsdo en filter zijn nog " in open lucht" maar dat zal tzt wel verbeteren

 Ik heb wel nog iets raar ontdekt , maar dat ga ik eerst opvolgen


Naschrift  14 april . Doordat de cond beschadigd was bij inbouwen is deze laters vervangen door een  parelvorm condensator van 100 nF . Deze was van bouwvorm beter dan de eerste omdat deze axiale aansluitingen had

Geen opmerkingen:

Een reactie posten